Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Noorwegen opent nu jacht op bitcoin, maar waarom?

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
Noorwegen opent nu jacht op bitcoin, maar waarom?
Noorwegen opent nu jacht op bitcoin, maar waarom?

De regering uit Noorwegen wil naar verluidt de crypto mining in het land beperken door datacenters te reguleren. Dit is door twee wetgevers gemeld.

Het land heeft zich al enkele jaren ingezet voor het verbieden van crypto vanwege zorgen over energiegebruik en gaan nu een stap verder met bitcoin.

Waarom een nieuwe wet?

Er wordt aangegeven dat de Noorse regering een wet voor datacenters instelt, deels om de energie-intensieve crypto mining in het land tegen te gaan. Dit komt naar voren uit een rapport van het lokale nieuwsplatform VG waarin twee wetgevers worden aangehaald.

Minister van Digitalisering Karianne Tung en Minister van Energie Terje Aasland zeggen dat de wet voor het eerst de datacenter-industrie zal reguleren. Hierbij moeten exploitanten van de centra zich registreren bij lokale toezichthouders, aldus het rapport.

“Het doel is om de industrie op een zodanige manier te reguleren dat we de deur kunnen sluiten voor de projecten die we niet wensen,” aldus vermoedelijk Tung.

Volgens het artikel zijn beide wetgevers het erover eens dat ze geen cryptocurrency mining in het land willen.

“Het gaat gepaard met grote uitstoot van broeikasgassen en is een voorbeeld van een soort bedrijf dat we niet in Noorwegen willen hebben.”

Crypto miners hebben zich gevestigd in landen zoals Noorwegen en Zweden, waar hernieuwbare energiebronnen, zoals waterkracht, overvloedig aanwezig zijn.

Later op de middag is er een livestream waar er hopelijk wat meer nieuws naar buiten komt.

Een doordacht plan

Een paar jaar terug zei Noorwegen dat het een poging zou geven aan buurland Zweden, dat wel bij de Europese Unie hoort, om crypto mining te verbieden vanwege zorgen over energiegebruik.

Deze inspanning leidde tot een onsuccesvolle poging van sommige groepen EU-wetgevers om een regel toe te voegen aan de belangrijke crypto-wet van de EU. Dit staat beter bekend als Markets in Crypto Assets (MiCA). Ze zouden de energieverslindende manier waarop Bitcoin (BTC) werkt in de EU beperken.

Zweden verhoogde vorig jaar de belastingen voor datacenters, ook om crypto miners te ontmoedigen.

“Deze industrie is totaal niet gereguleerd geweest. Maar zal het mogelijk zijn om datacenters te controleren en te reguleren,” zou Tung naar verluidt hebben gezegd.

Standvastig zijn ze dus zeker en dat belooft niet veel goeds voor crypto.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Bitcoin Nieuws

Meer nieuws ›