Overheid VS bezit nu 216.788 BTC: Hier hebben ze de Bitcoin vandaan
De Amerikaanse overheid bezit een aanzienlijke hoeveelheid Bitcoin, ondanks dat ze periodiek grote delen van het crypto bezit verkopen. Volgens blockchain-onderzoeksbedrijf Arkham bezit de Amerikaanse overheid in totaal 216.788 BTC.
Arkham gaf aan dat de toename het resultaat is van recente ontwikkelingen, met name het in beslag nemen van de activa van Banmeet Singh, een Indiase staatsburger die betrokken is bij illegale activiteiten op het darkweb.
De inbeslagname van deze activa heeft de Amerikaanse overheid zo’n 3940 BTC opgeleverd in combinatie met andere opbrengsten. Door deze acties loopt het getal van crypto in bezit van de Amerikaanse overheid steeds verder op.
De inbeslagname van de activa van Banmeet Singh
Banmeet Singh, die in januari dit jaar schuldig bevonden werd aan de distributie van verschillende verboden stoffen, heeft ongeveer $150 miljoen aan opbrengsten uit de illegale activiteiten weten te halen. Dit is in beslag genomen door de Amerikaanse overheid in combinatie met de 3.940 BTC van de dader.
De totale activa die door de Amerikaanse overheid in beslag is genomen, wordt geschat rond de $250 miljoen. Deze inbeslagname heeft de Bitcoin reserves van de overheid flink gespekt. In totaal zijn deze reserves gestegen naar een flinke $13,8 miljard.
Arkham gaf in het onderzoek aan dat het grootste gedeelte van deze reserves verworven zijn door inbeslagnames. Nu de Amerikaanse overheid hard optreedt tegen cybercriminaliteit, worden de reserves regelmatig verhoogd.
De inbeslagname van tokens van cybercriminelen
Volgens afzonderlijke gegevens van blockchain analysebedrijf Dune heeft de Amerikaanse overheid sinds 2020 ongeveer 200.000 tokens in beslag genomen van cybercriminelen.
De drie grootste inbeslagnames van de Verenigde Staten van november 2020 tot nu omvatten de volgende:
- Silk Road inbeslagnames: Ter waarde van 69.369 BTC
- Bitfinex Hack inbeslagname: Ter waarde van 94.643 BTC
- James Zhong inbeslagname: Ter waarde van 51.326 BTC
Het grootste crypto bezit van de regio
Door de enorme hoeveelheid crypto die de Amerikaanse overheid in beslag heeft genomen, zijn ze uitgegroeid tot het grootste crypto bezit op mondiale schaal. Uit gegevens van Arkham blijkt dat de Verenigde Staten in april 2024 eigenaar was van ongeveer 212.847 BTC.
Hiermee overtroffen ze landen, zoals Groot-Brittanië en Duitsland, die respectievelijk op de tweede en derde plek terecht kwamen met 61.245 BTC en 49.858 BTC. Naast Bitcoin bezit de Amerikaanse overheid ook Ethereum en andere crypto, waaronder USDT en USDC. In totaal heeft deze crypto een waarde van zo’n $200 miljoen.
Dit werd gedeeld voor Cointelegraph op X (Twitter):
The U.S. government tops the charts as one of the largest #Bitcoin holders with a stash of over 212,000 $BTC , according to @ArkhamIntel .
Het verkopen van de Bitcoin reserves
De Amerikaanse overheid geeft periodiek delen van haar reserves vrij, met name de Bitcoin reserves. Zo verkocht de Amerikaanse overheid in maart 2023 zo’n 10.000 Bitcoins van de Silk Road zaak. Januari 2024 maakten ze bekend dat ze nog meer Bitcoins, ter waarde van ongeveer $130 miljoen, gaan verkopen.
Vorige maand werd een deel van de inbeslagname van Silk Road, ter waarde van ongeveer $200 miljoen, vrijgegeven aan de exchange Coinbase. Hiermee ontving de beurs zo’n 30.175 BTC uit de Bitcoin reserves van de Amerikaanse overheid.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.