Sam Bankman-Fried opnieuw in de NYC cel na transfer Oklahoma
De oude FTX oprichter en CEO Sam Bankman-Fried is opnieuw in het Metropolitan Detention Center (MDC). Hij is terug in Brooklyn, New York om aan zijn hoger beroep te werken na bijna een week door te brengen in de transferfaciliteit in Oklahoma. Dit blijkt uit recente gevangenisgegevens.
FTX oprichter terug in New York
Het lijkt erop dat de veroordeelde crypto fraudeur Sam Bankman-Fried eerst naar de Federal Transfer Facility in Oklahoma City is gestuurd. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de aanbeveling van rechter Lewis A. Kaplan, die had gezegd dat hij in een gevangenis in zijn thuisstaat Californië moest worden overgebracht om dichter bij zijn familie te zijn.
De advocaten van Bankman-Fried waren hier echter tegen. Naar verluidt wilde de oprichter van de FTX in New York blijven, terwijl zijn juridische team aan het hoger beroep werkten.
🟣 Former FTX CEO Sent to Oklahoma Prison 📍 Sam Bankman-Fried (SBF) is no longer incarcerated in New York or California, but in Oklahoma, according to prison records. 🔄 According to the U.S. Department of Justice's Office of the Inspector General, the facility in Oklahoma…
In een brief uit april aan het Bureau of Prisions van Kaplan wordt Bankman-Fried verzocht ‘opgesloten te blijven in het Metropolitan Detention Center in Brooklyn, New York totdat zijn beroep volledig is geïnformeerd om de toegang tot de beroepsadvocaat te vergemakkelijken’.
Dit is een bijzondere stap, want het laat zien dat de overheid bereid is om aan de wensen van Bankman-Fried te voldoen. Dit is bijzonder, aangezien Bankman-Fried de aanstichter is van een grootschalige fraude en tot nu toe de grootste fraude op de crypto markt.
De geschiedenis van Bankman-Fried en MDC
Bankman-Fried zit vast in het MDC sinds rechter Kaplan vorig jaar augustus zijn borgtocht introk vanwege geknoei met getuigen. In de zomer van 2023 zou Bankman-Fried pagina’s uit het dagboek van zijn ex-vriendin Caroline Ellison aan de New York Times hebben gegeven.
Ellison, voormalig CEO van het zusterbedrijf van FTX, Alameda Research, werd beschouwd als kroongetuige van de regering. Dit kwam aan de orde nadat ze een samenwerkingsovereenkomst had gesloten met de Amerikaanse aanklagers.
Destijds lieten de aanklagers in een brief aan rechter Kaplan het volgende weten:
“Door selectief bepaalde privédocumenten met de New York Times te delen, probeert de beklaagde een getuige in diskrediet te brengen, Ellison in een slecht daglicht te plaatsen en zijn verdediging te bevorderen via de pers, buiten de beperkingen van de rechtszaak.”
FTX bestuurders veroordeeld
Het wordt verwacht dat de veroordeling van voormalige FTX bestuurders ook later dit jaar zal komen. Hieronder valt ook de ex-vriendin van Bankman-Fried, Caronline Ellison, op grond van strafrechtelijke aanklachten. De kans is groot dat dit nog een flinke zaak op gaat leveren.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.