Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Altcoins zien meer instroom ten koste van BTC en ETH

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
altcoins zien meer instroom ten koste van btc en eth
altcoins zien meer instroom ten koste van btc en eth

Een opvallende trend is op dit moment waarneembaar in de cryptomarkt. Zowel Bitcoinals Ethereumhebben met een grote uitstroom te maken, terwijl altcoinjuist een grotere instroom zien. Met andere woorden kiezen investeerders momenteel voor altcoins in plaats van voor de gerenommeerde cryptocoins Bitcoin en Ethereum.

Grote uitstroom bij BTC en ETH

Wat wellicht het meest opvallend is, is de grote uitstroom bij BTC en ETH. Het gaat hierbij om een uitstroom van $630 miljoen bij BTC en om een uitstroom van $58 miljoen bij Ethereum. De uitstroom is derhalve als ‘fors’ te bestempelen.

Experts wijten deze uitstroom voornamelijk aan de renteverlagingen door de FED. De FED heeft een mogelijke renteverlaging aangekondigd, maar dit laat waarschijnlijk nog enige tijd op zich te wachten. Ook is de verwachting dat het om slechts één kleine renteverlaging gaat. Dit uit zich in lagere koersen van BTC en ETH en een daarbij behorende uitstroom. De uitstroom in harde cijfers is in ieder geval opvallend groot.

Grote instroom bij altcoins

Daarentegen profiteren altcoins juist van een grote instroom van nieuw geld. Onder meer Solana, Litecoin en Polygon hebben een gigantische instroom gezien. Dit uit zich ook in koersendie niet direct te vergelijken zijn met BTC en ETH. Ook deze koersen staan af en toe in het rood, maar qua percentages valt de daling relatief gezien mee.

Dit fenomeen mag op z’n minst opvallend genoemd worden. In het verleden was het namelijk zo dat BTC en ETH vrij veilige digitale valuta’s waren. Des te opvallender is het dat investeerders nu de voorkeur geven aan de minder bekende coins. Daarbij valt ook op dat in de meeste gevallen altcoins de Bitcoin koers volgden. Daar lijkt op dit moment ook minder sprake van te zijn. Uiteraard gaat dit hand in hand met het verschil in uitstroom. Dit verschil in uitstroom duidt namelijk op een verschil in beleggersvertrouwen.

Uiteenlopende gedachtegangen

De gehele cryptomarkt lijkt op dit moment op twee gedachten te hinken. Enerzijds is er overduidelijk sprake van een bearish sentiment, gezien de dalende koersen in de afgelopen periode. Anderzijds lijkt er een bullish sentiment te ontstaan bij verschillende altcoins. Dat is althans de opvatting kijkende naar de grote instroom in verschillende altcoins.

Amerika koploper

Bij de uitstroom valt vooral de rol van Amerika op. Aangezien de invloed van de FED in dit land het grootste is, is de invloed van het voornemen van de FED in Amerika ook het beste voelbaar. Dit uit zich in een uitstroom van meer dan $475 in digitale valuta. Uit deze uitstroom blijkt duidelijk dat het op dit moment in Amerika aan beleggersvertrouwen ontbreekt.

Opvallend: ook Zwitserland en Brazilië kennen een grote uitstroom. De uitstroom in deze twee landen kan echter niet tippen aan de uitstroom in Amerika. Dit land lijkt dan ook nog steeds ‘cryptoland’ nummer 1 te zijn. De beslissingen die de FED neemt, zijn daardoor ook van grote invloed op de gehele cryptomarkt. De grootste slachtoffers daarvan zijn vooralsnog BTC en ETH.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Litecoin Nieuws

Meer nieuws ›