Bitcoin ETF’s zien nog steeds een gigantische uitstroom
Eerder dit jaar werden meerdere Bitcoin ETF’s in Amerika goedgekeurd. De verwachtingen waren hooggespannen, aangezien deze ETF’s wel eens voor massale adoptie zouden kunnen zorgen. Daar leek inderdaad sprake van, maar het gaat nu een stuk minder rooskleurig. De verschillende Bitcoin ETF’s zien namelijk nog steeds een gigantische uitstroom. Een uitstroom van veel geld die uiteraard hand in hand gaat met de dalende Bitcoin koers.
Gigantische uitstroom op 24 juni
Als we de rapportages van Farside Investors als leidraad nemen, komen er schokkende cijfers naar voren. Alleen al op 24 juni was er sprake van een uitstroom van $174 miljoen.
On June 24, the Bitcoin spot ETF had a total net outflow of $174 million, with net outflows for seven consecutive days. Grayscale ETF GBTC had a net outflow of $90.4295 million in a single day, and the total net asset value of the Bitcoin spot ETF was $51.53 billion.…
Deze uitstroom op 24 juni is hoe dan ook geen toeval. In de dagen daarvoor was er namelijk ook al een grote uitstroom. Dat blijkt ook uit het feit dat deze trend zich inmiddels al 7 dagen voortzet.
Het is uiteraard wel belangrijk om cijfers in perspectief te zien. De totale intrinsieke waarde van de Bitcoin spot ETF bedraagt op dit moment ongeveer $51.50 miljard. Een netto uitstroom van $174 miljoen valt relatief gezien dus nog mee. Ook belangrijk om te weten: tijdens een periode van 2 weken hebben beleggers in totaal netto $1,1 miljard uit de Bitcoin ETF’s opgenomen.
Wat is de oorzaak van de grote uitstroom?
Voor beleggers en analisten zijn bovenstaande cijfers niet het belangrijkste. Het belangrijkste is om te kijken naar de oorzaken. De oorzaken lijken vrij duidelijk te zijn voor deze uitstroom:
- Bearish sentiment. In de Bitcoin markt heerst een overduidelijk bearish sentiment. De Bitcoin koers ziet al langere tijd alleen maar rode cijfers en dat zorgt alsmaar voor minder beleggersvertrouwen.
- Investeerders pakken hun winst. Het heeft er ook alle schijn van dat momenteel veel Bitcoin investeerders hun winst pakken. Dit blijkt uit de uitstroom van geld in de Bitcoin ETF’s, maar ook uit het feit dat veel whales hun geld uit Bitcoin halen.
Het bearish sentiment is inmiddels al enige tijd in de markt aanwezig. Dit lijkt verband te houden met het rentebesluit van de FED. De Federal Reserve heeft aangekondigd om dit jaar hoogstens één renteverlaging door te voeren. De verwachting was dat de rente sneller verlaagd zou worden, waardoor de cryptomarkt nu een correctie ondergaat.
Verschuiving in investeringen
De uitstroom van geld in Bitcoin ETF’s is overduidelijk en pijnlijk. Mede doordat veel analisten en investeerders het idee hadden dat de Bitcoin ETF’s dé doorbraak voor crypto zouden zijn. Vooralsnog blijkt daar vrij weinig van uit te komen.
Tegelijkertijd valt op dat er een verschuiving in investeringen gaande is. Daar waar veel investeerders eerder puur voor crypto kozen, kiezen veel investeerders nu voor aandelen of fondsen die iets met AI van doen hebben. AI lijkt al met al de positie van crypto deels in te nemen.
Voor nu is het afwachten wat Bitcoin investeerders gaan doen. De volgende stappen die gezet worden, zijn uiteraard afhankelijk van de Bitcoin koers. Vooralsnog lijkt een Bitcoin rally zéker niet aan de orde op korte termijn.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.