Amerikaanse overheid verkoopt maar liefst 4.000 BTC
Vorige week berichtten wij over het feit dat de Duitse overheid BTC verkocht. Het ging destijds om een order van ongeveer $195 miljoen. De Amerikaanse overheid doet daar nu een flinke schep bovenop. De Amerikanen hebben namelijk op 27 juni maar liefst 4.000 BTC verkocht. Tegen de huidige Bitcoin koers gaat dit gepaard met een verkoop van meer dan $241 miljoen.
Note that the US government wallets deposited 3,940 $BTC ($241.22M) into #Coinbase Prime 5 minutes ago. The US government currently holds 213,546 $BTC ($13.07B).
Waarom kiest de overheid voor deze verkoop?
Het lijkt een trend te worden dat overheden afscheid nemen van hun BTC. Wat hier de reden van is, is uiteraard niet met 100% zekerheid te stellen. Wat zomaar zou kunnen, is dat de overheden hiermee trachten om de Bitcoin koers te laten dalen. De verkoop van bijvoorbeeld 4.000 BTC moet bijna wel gepaard gaan met een daling van de Bitcoin koers.
Is de Amerikaanse overheid daar gebaat bij? Ja, eigenlijk wel. Joe Biden, de huidige president, is bijvoorbeeld tegen het decentraliserende systeem van Bitcoin. Hij is er daarom gebaat bij dat er zo min mogelijk lof over Bitcoin gesproken wordt. Ook is hij er daarom gebaat bij dat er zo min mogelijk geld in Bitcoin geïnvesteerd wordt. Dit geld kan wat hem betreft veel beter in andere financiële producten geïnvesteerd worden.
Uiteraard moeten we aangeven dat dit puur speculaties zijn. Wat de Amerikaanse overheid precies met deze order van plan is, weet alleen de Amerikaanse overheid.
Geen extreme reactie
De eerste reactie op de verkoop van 4000 BTC lijkt niet al te extreem zijn. De Bitcoin koers daalde gedurende de nacht van 26 op 27 juni wel onder de $61.000, maar dat is geen hele extreme reactie. Zeker niet als we de afgelopen weken in ogenschouw nemen, waarin de Bitcoin koers al een (flinke)correctie onderging.
Wat er nu verder gaat gebeuren, is uiteraard koffiedik kijken. De crypto analist Skew deelde op X een bericht dat er twee mogelijkheden zijn:
Seems true lol US Gov sent 3.94K BTC to Coinbase Prime – to be handled by coinbase institutional there's typically two options here – OTC desks can auction off the BTC to clients (off market buyers) – open market auction (sold over time on the market) Link to US Gov wallet:… https://t.co/WbC44F9CRn
De eerste mogelijkheid houdt in dat de OTC desks de Bitcoin verkopen aan hun klanten. De tweede mogelijkheid is dat de Bitcoin gewoon met het verstrijken van de tijd op de markt worden verkocht. In beide gevallen is er dus instroom van ongeveer 4.000 nieuwe BTC in de markt. Aangezien het principe van vraag en aanbod altijd heerst, is het goed mogelijk dat de Bitcoin koers door het stijgende aanbod verder gaat dalen.
Grote bezitter van BTC
Het is niet vreemd dat een overheid over Bitcoin beschikt. De Duitse overheid, de Amerikaanse overheid en talloze andere overheden beschikken (nog steeds) over BTC. De Amerikaanse overheid is zelfs de grootste houder van BTC, kijkende naar de verschillende overheden. Op het moment van schrijven heeft de Amerikaanse overheid nog steeds meer dan 213.500 BTC in bezit.
Gezien de huidige koers van ongeveer $61.000 staat dit gelijk aan een bedrag van ongeveer $13 miljard. De invloed van de overheden is door deze bezittingen eigenlijk te groot, gezien de gewenste decentralisatie in de cryptomarkt.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.