Coinbase spant rechtszaak aan tegen Amerikaanse overheid
De strijd tussen crypto exchanges en overheden krijgt een nieuw hoofdstuk. Op 27 juni werd namelijk bekend dat Coinbase een rechtszaak tegen de Amerikaanse overheid aanspant. Normaal gesproken voert de SEC onderzoeken naar cryptoprojecten uit, maar nu is het precies omgekeerd. Coinbase sleept de SEC voor de rechter en maakt daarmee een duidelijk signaal.
🚨NEW from me: Coinbase sues SEC, FDIC for information relating to crypto regulation @coinbase is looking to shed light on what it describes as a “deliberate and concerted effort by the @SECGov , @FDICgov and other financial regulators” to pressure banks to deny crypto firms…
Wat is er aan de hand?
Deze rechtszaak van Coinbase mag en kan niet als een futiliteit gezien worden. De crypto exchange heeft namelijk de rechtszaak tegen meerdere organen van de Amerikaanse overheid aangespannen. Het gaat om zowel de SEC als om de FDIC. De FDIC (Federal Deposit Insurance Corporation) houdt toezicht op financiële instellingen, maar heeft dit volgens Coinbase niet volgens de regels gedaan.
De beschuldigingen vanuit Coinbase zijn behoorlijk hevig te noemen. Zo is Coinbase van mening dat deze overheidsorganen de Freedom of Information ACT niet (goed genoeg) naleven. Deze wet schrijft juist voor dat het publiek het recht heeft om toegang te krijgen tot informatie van federale overheidsinstanties.
Bovengenoemde beschuldiging is nog niet eens de grootste beschuldiging. Coinbase is namelijk ook van mening dat de Amerikaanse overheid een gecoördineerde poging doet om de crypto industrie te weren. Ook is de overheid er, volgens Coinbase, mee bezig om bankdiensten aan cryptobedrijven te ontzeggen.
Met andere woorden: Coinbase heeft het idee dat de cryptomarkt in Amerika tegengewerkt wordt. Om daar korte metten mee te maken, heeft de exchange ervoor gekozen om een grote rechtszaak aan te spannen.
Wat maakt deze beschuldigingen zo bijzonder?
Dat wij een heel nieuwsbericht aan deze beschuldiging weiden, heeft meerdere redenen. Ten eerste is deze rechtszaak de omgekeerde situatie ten opzichte van normale rechtszaken. Bij nagenoeg alle gangbare crypto rechtszaken heeft juist de overheid de rechtszaak aangespannen.
Ten tweede zijn de beschuldigingen duidelijk, hevig en wellicht ook baanbrekend. Mocht de rechter beslissen dat de Amerikaanse overheid de cryptomarkt inderdaad tegenwerkt, kan dit voor een gigantische omslag zorgen. Het lastige hierbij is alleen dat er nog geen (duidelijke) crypto regelgeving is. Zelfs nu, na vele jaren, heeft de Amerikaanse overheid nog niet al te veel duidelijke regels opgesteld.
Ten derde is het goed om te weten dat Coinbase de grootste crypto exchange in Amerika is. Het is dus een grote speler die nu een rechtszaak tegen de grootste speler in Amerika aanspant.
Wat zijn de verwachtingen?
Het is lastig om deze komende rechtszaak te voorspellen. Het kan zomaar zo zijn dat een groot gedeelte in de doofpot wordt gestopt. Of dat de Amerikaanse overheid een list verzint om onder de rechtszaak uit te komen.
Voor Coinbase zal het vooral van belang zijn om de hakken in het zand te zetten. Het gaat waarschijnlijk een lange rechtszaak worden, waarvan de timing overigens ook nog interessant is. In november 2024 staan immers de presidentsverkiezingen op het programma. Zoals we recent al berichtten, denken Trump en Biden compleet anders over crypto. Des te interessanter is het daarom om deze rechtszaak in de gaten te houden.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.