Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Amerikaanse overheid verkoopt wederom veel BTC

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
amerikaanse overheid verkoopt wederom veel btc
amerikaanse overheid verkoopt wederom veel btc

Recent berichtten wij over een transactie uitgevoerd door de Amerikaanse overheid. Het ging destijds om een transactie van ongeveer 4.000 BTC. Een oplettende X-gebruiker heeft opgemerkt dat op 4 juli wederom een transactie uitgevoerd is door de Amerikaanse overheid. Het gaat in dit geval wel om een kleinere transactie van 237 BTC.

#PeckShieldAlert 237 $BTC (worth ~$13.7m) from a wallet related to US Government law enforcement seizures has been transferred to a new address bc1qvc…n257

— PeckShieldAlert (@PeckShieldAlert) · July 4, 2024

Wallet van de Amerikaanse overheid

De wallet die bij deze transactie betrokken is, is verbonden aan de Amerikaanse overheid. Naar verluidt is in de betreffende wallet Bitcoin terechtgekomen ten gevolge van een inbeslagname. De Amerikaanse overheid heeft er nu dus wederom voor gekozen om een deel in de verkoop te doen.

Order dan $13,7 miljoen

Met de verkoop van de 237 Bitcoin sleept de Amerikaanse overheid bijna $14 miljoen binnen. Wat er vervolgens met dit geld gaat gebeuren, is uiteraard niet bekend. Wel is inmiddels duidelijk dat de Amerikaanse overheid regelmatig BTC van de hand doet.

Deze order van slechts $13,7 miljoen valt in het niet bij de eerdere orders van de overheid. Eerder ging het namelijk om een transactie van 4.000 BTC. Bij die transactie ging het om een bedrag van meer dan $240 miljoen. Het gaat dus om serieuze bedragen en aantallen.

Hoeveel BTC heeft de overheid in bezit?

Naar verluidt heeft de Amerikaanse overheid op dit moment meer dan 210.000 BTC in bezit. Deze gigantische hoeveelheid BTC staat gelijk aan een waarde van meer dan $13 miljard. Zonder dat men het wellicht direct doorheeft, is de Amerikaanse overheid zodoende één van de grootste Bitcoin houders.

Waarom de Amerikaanse overheid dan nu voor de verkoop van slechts 237 BTC kiest? Dat weet niemand. Het klinkt niet logisch om slechts 237 BTC van in totaal meer dan 4.000 BTC te verkopen. De X-gebruiker PeckShieldAlert stelt dat de wallet 100% zeker aan de Amerikaanse overheid te linken is.

Invloed van de Amerikaanse overheid

Met dergelijke orders oefent de Amerikaanse overheid de nodige invloed op de Bitcoin koers uit. Met name bij de laatste order, van 4.000 BTC, was de invloed meer dan goed te merken. Als er opeens zo’n grote hoeveelheid BTC op de markt vrijkomt, stijgt het aanbod exponentieel. De vraag stijgt echter niet met hetzelfde niveau mee, waardoor er een overschot van aanbod ontstaat. Dit overschot van aanbod drukt de koers.

Is dat ook bij deze order van 237 BTC waarneembaar? Nou, dat is lastig(er) te stellen. De Bitcoin koers staat sowieso al onder druk ten gevolge van talloze externe factoren. In hoeverre deze order van de Amerikaanse overheid hieraan bijdraagt, is bijzonder lastig te duiden.

Opvallend is wel wat talloze landen zich momenteel met crypto bezig houden. In meerdere landen zijn nieuwe crypto ontwikkelingen gaande, terwijl ook de Duitse overheid eerder koos voor de verkoop van een flink aantal BTC. Des te opvallender is de timing hiervan. Dat zowel de Amerikaanse- als de Duitse overheid dit ongeveer tegelijkertijd doen, kan haast geen toeval zijn. Wellicht wordt er achter de schermen een spelletje gespeeld door verschillende overheden.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Nieuws

Meer nieuws ›