SEC overweegt sancties tegen NFT platform OpenSea
OpenSea, een toonaangevend NFT marktplaats, lijkt de aandacht te hebben getrokken van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
Volgens een verklaring van de CEO van het bedrijf heeft de beruchte toezichthouder in de cryptowereld een Wells Notice naar OpenSea gestuurd.
Eerder vandaag verklaarde mede oprichter en CEO Devin Finzer op X:
“We zijn geschokt dat de SEC zo’n verstrekkende stap zou zetten tegen makers en kunstenaars. Maar we zijn klaar om op te staan en te vechten.”
Hij voegde eraan toe:
Cryptocurrencies staan al lang in het vizier van de SEC, en bedrijven zoals @coinbase, @Uniswap, @RobinhoodApp, @krakenfx en @Consensys vechten tegen de eenzijdige aanpak van de SEC van ‘regulering door handhaving’.
OpenSea has received a Wells notice from the SEC threatening to sue us because they believe NFTs on our platform are securities. We're shocked the SEC would make such a sweeping move against creators and artists. But we're ready to stand up and fight. Cryptocurrencies have long…
NFT’s: Effecten of niet?
Een Wells Notice is een formele kennisgeving van de SEC waarin zij haar intentie uitdrukt om juridische stappen tegen het bedrijf te ondernemen.
In dit specifieke geval stelt de commissie dat OpenSeade effectenwetgeving heeft overtreden, aangezien zij NFT’s op het platform als effecten beschouwt.
De topman van OpenSea betoogde dat NFT’s “fundamenteel creatieve goederen zijn: kunst, verzamelobjecten, videogame items, domeinnamen, evenement tickets en meer.”
Hij beweerde verder dat digitale kunst niet op dezelfde manier moet worden behandeld als gecollateraliseerde schuldverplichtingen.
De CEO sprak ook zijn sterke oppositie uit tegen de actie van de SEC en verklaarde dat het bedrijf $5 miljoen zou inzetten om de juridische kosten te dekken van NFT makers en ontwikkelaars die een Wells Notice zouden kunnen ontvangen.
SEC blijft druk uitoefenen op crypto bedrijven
Ondertussen blijft de SEC hard optreden tegen crypto bedrijven, ondanks hun nederlaag tegen Ripple, een aanbieder van digitale infrastructuur die het voortouw neemt in de ontwikkeling van XRP.
Voordat de aandacht werd verlegd naar OpenSea, had de SEC Novatech, haar oprichters en promotors aangeklaagd voor het misleiden van de Haïtiaanse community.
Ook beschuldigde de commissie de oprichter van BitClout van het misleiden van investeerders door ongeregistreerde effecten te verkopen in de vorm van de BTCLT token. De SEC beweerde dat het geld van investeerders door de oprichter werd misbruikt voor persoonlijk gewin.
Met deze opeenvolgende juridische acties lijkt het erop dat de SEC niet van plan is om een pauze in te lassen wat betreft haar optreden in de crypto wereld.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.