Wat veroorzaakte de slechte week voor crypto ETF’s?
Week 35 gaat de boeken in als één van de slechtste weken voor crypto ETF’s. Zowel de Bitcoin ETF’s als de Ethereum ETF’s moesten forse verliezen slikken. In beide gevallen ging het zelfs om een uitstroom van tientallen tot honderden miljoenen. In zijn totaliteit had de markt van crypto ETF’s afgelopen week een uitstroom van meer dan $300 miljoen. Wat veroorzaakte deze slechte week voor crypto ETF’s precies?
Groot verschil ten opzichte van week 34
Week 35 was historisch slecht voor de crypto ETF’s, terwijl week 34 juist uitzonderlijk goed was. In die week hadden de crypto ETF’s een netto instroom van meer dan $500 miljoen. Over deze twee weken genomen is er dus alsnog sprake van een instroom, maar de verschillen zijn gigantisch. Dit maakt het des te interessanter om naar de oorzaken van deze forse uitstroom te kijken.
Wijdverspreid negatief sentiment
James Butterfill, hoofd onderzoek bij CoinShares, gaf aan dat er sprake van een wijdverspreid negatief sentiment is. Dit negatieve sentiment raakt niet alleen de crypto ETF’s, maar ook veel andere financiële producten. Butterfill geeft hierbij aan dat ook de aankondigingen van de FED van grote invloed zijn. de FED gaf namelijk de indruk dat de renteverlaging met 50 bonuspunten dan toch echt doorgevoerd gaat worden.
Normaal gesproken zou dit voor extra instroom moeten leiden. In dit geval is dit echter anders, omdat er nog geen zekerheid is dat de renteverlaging daadwerkelijk gaat komen. Mocht de renteverlaging uiteindelijk doorgevoerd worden, wordt geld sparen minder interessant. De kans is in dat geval groot dat investeerders ervoor kiezen om hun geld in de crypto ETF’s te stoppen.
Dalende koersen
Een andere oorzaak is terug te vinden in de dalende koersen. Zowel Bitcoin als Ethereum heeft in de afgelopen week een klein verlies moeten slikken. Dit verlies volgt op de eerdere beurscrash in augustus en andere volatiele weken. Wellicht wordt de combinatie van dalende koersen en de volatiliteit sommige investeerders iets teveel. Wellicht hebben zij er daarom voor gekozen om tijdig uit de crypto ETF’s te stappen.
Negatieve focus op Bitcoin
Met name de afgelopen week moesten de Bitcoin ETF’s forse verliezen slikken. Dit gold voor zo’n beetje elke Bitcoin Spot ETF, getuige de totale uitstroom van $272 miljoen. Een schrikbarend hoog bedrag, waaruit volgens Butterfill het negatieve sentiment overduidelijk blijkt. Hij benadrukt hierbij ook dat juist de grootste cryptovaluta een negatief sentiment om zich heen heeft hangen. In het verlengde hiervan worden de Bitcoin ETF’s ook lager gewaardeerd door investeerders.
Last week the Spot #Bitcoin ETF saw a $277.2 million outflow. Should we be worried?
Weet Bitcoin op tijd het tij te keren? Daar zijn niet alle analisten het over eens. Zo deelde de bekende analist Rekt Capital op zijn X-account dat hij pas aan het einde van september een uitbraak verwacht. Dit komt onder andere doordat september historisch gezien één van de slechtste maanden van het jaar voor crypto is. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat het dit jaar anders gaat zijn. Mede daarom voorziet men een lastige maand voor de crypto ETF’s.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.