FED medewerker: meeste crypto transacties gelinkt aan criminelen
Eigenlijk al sinds de lancering van Bitcoin is er een hoop te doen om digitale valuta’s. Voorstanders omarmen de digitale valuta’s, mede dankzij de anonimiteit en de decentralisatie. Tegenstanders spreken zich daarentegen fel uit over crypto, zoals de Europese Centrale Bank recentelijk in een rapport deed. Ook een medewerker van de Federale Bank in Amerika (FED) heeft zich negatief uitgesproken over crypto.
Crypto transacties gelinkt aan criminelen
De FED medewerker, Neel Kashkari, is de president van de Federal Reserve Bank van Minneapolis. Vanuit zijn positie heeft hij dus veel baat bij het huidige monetaire stelsel. Zijn negatieve opmerkingen zijn daarom niet al te verrassend, maar hetgeen hij zegt is wel verrassend en opmerkelijk. In een interview stelt hij namelijk dat de meeste crypto transacties gelinkt zijn aan criminelen.
BREAKING: FEDERAL RESERVE’S KASHKARI SAYS “VERY FEW TRANSACTIONS ARE ACTUALLY HAPPENING ON CRYPTO… UNLESS PEOPLE ARE BUYING DRUGS OR OTHER ILLEGAL ACTIVITIES”
In het interview geeft Kashkari aan dat veel crypto transacties betrekking op illegale activiteiten hebben. Hierbij geeft hij ook direct aan dat het bijvoorbeeld gaat om het kopen van drugs.
Uit deze uitspraken blijkt dat Kashkari het geloof heeft dat er weinig tot geen legale crypto transacties uitgevoerd worden. Op de uitspraken is inmiddels al veel reactie en kritiek gekomen op X. Er wordt onder meer gereageerd hoe Kashkari bij deze informatie komt en waarom hij deze uitspraken doet.
Heeft Kashkari gelijk?
De uitspraken van Kashkari zijn behoorlijk heftig. De medewerker van de Federale Bank stelt namelijk dat crypto alleen voor criminele activiteiten gebruikt wordt. Dit is nogal een forse uitspraak, aangezien crypto juist meer en meer voor alledaagse zaken gebruikt wordt. Denk hierbij aan het kopen van goederen of diensten, het steunen van goede doelen of het uitvoeren van legale transacties.
De uitspraken lijken daarom volledig haaks te staan op de werkelijkheid. Dat Kashkari deze uitspraken toch heeft gedaan, heeft mogelijk met zijn positie te maken. Vanuit zijn presidentschap is hij gebaat bij een centrale en leidende rol van de centrale bank(en). Aangezien de digitale valuta die rol min of meer ondermijnt, is Kashkari mogelijk bang voor zijn eigen positie. Dat is eigenlijk één van de logische verklaringen voor zijn gedane uitspraken.
Uiteraard is het wel interessant om te kijken naar de inhoud van de uitspraken. Heeft Kashkari mogelijk ergens toch gelijk? Het lijkt er niet op. Het is zeker een feit dat crypto in het verleden veelal voor illegale doeleinden gebruikt werd, maar in de afgelopen jaren is dat aanzienlijk veranderd. Zoals hierboven al aangegeven, worden de digitale valuta’s juist meer en meer voor dagelijkse transacties gebruikt.
Daarnaast moet ook worden gekeken naar de adoptie van crypto. Bedrijven als Tesla en PayPal accepteren inmiddels betalingen met digitale valuta. Zouden zij hiervoor hebben gekozen, indien crypto uitsluitend voor illegale activiteiten gebruikt werd? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Met de uitspraken heeft Kashkari in ieder geval veel stof doen opwaaien. De kritieken/reacties op X zijn niet mals, waardoor de uitspraken mogelijk een averechts resultaat op kunnen leveren voor Kashkari. Het kan zomaar zijn dat door dergelijke uitspraken de digitale valuta’s juist méér omarmd gaan worden.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.