Denemarken pioniert met belasting op ongerealiseerde cryptowinst
Vanaf 1 januari 2026 introduceert Denemarken een innovatieve belastingmaatregel die ongerealiseerde winsten uit crypto activa belast met 42%. Deze maatregel zal niet alleen van toepassing zijn op nieuwe crypto aankopen na deze datum, maar ook op alle crypto die sinds januari 2009 is verkregen, het moment van de eerste Bitcoin “genesis block”.
Wat houden ongerealiseerde winsten precies in?
Ongerealiseerde winsten zijn de winsten die je nog niet hebt omgezet in geld. Stel je voor dat je jaren geleden Bitcoin hebt gekocht en de waarde ervan is aanzienlijk gestegen.
Zelfs als je niets verkoopt, ben je in Denemarken verplicht belasting te betalen over de toegenomen waarde. Dit is vergelijkbaar met het belasten van geld dat je op papier hebt verdiend, ook al staat het nog niet op je bankrekening.
Denemarken past deze belastingregel zelfs met terugwerkende kracht toe. Dit betekent dat als iemand in Denemarken al meer dan 15 jaar Bitcoin bezit, zij nu belasting moeten betalen over de waardestijging, ook al hebben ze nog geen enkele munt verkocht.
BREAKING: 🇩🇰 Denmark's Minister of Taxation proposes unrealized gains tax on crypto 😮 Danes who own cryptocurrency would be taxed at 42% on value increases and decreases every year, regardless of whether they have sold or not. If passed, would start Jan 1, 2026
Economische en juridische implicaties
Het invoeren van een belasting op ongerealiseerde crypto winsten kan aanzienlijke economische en juridische gevolgen hebben.
Economisch gezien zou deze maatregel kunnen leiden tot verminderde investeringsaantrekkelijkheid voor Deense crypto houders, aangezien beleggers voorzichtig kunnen worden in het maken van nieuwe aankopen of het aanhouden van bestaande activa.
Daarnaast kunnen belastingplichtigen te maken krijgen met liquiditeitsproblemen, omdat zij belasting moeten betalen over winsten die zij mogelijk nog niet hebben gerealiseerd.
Juridisch gezien roept de maatregel vragen op over fair play en de rechtszekerheid, vooral gezien de terugwerkende kracht van de toepassing. Deze maatregelen markeren een aanzienlijke verschuiving in de fiscale behandeling van crypto activa binnen Europa en zetten een voorbeeld dat mogelijk navolging vindt in andere Europese landen.
Denmark To Consider A 42% Tax On Unrealized Crypto Gains Starting In 01 January 2026 #CryptoRegulation #Denmark #CryptoTax
Deense motivatie achter de belasting
De Deense overheid ziet deze belasting als een middel om ervoor te zorgen dat iedereen zijn eerlijke deel betaalt. Nu crypto steeds populairder wordt, zoeken overheden naar manieren om het te reguleren en te belasten.
Door niet gerealiseerde winsten te belasten, wil Denemarken voorkomen dat mensen belasting ontwijken door hun crypto simpelweg vast te houden.
Voor crypto eigenaren in Denemarken kan deze belasting een grote impact hebben. Sommigen voelen zich in een moeilijke positie, omdat ze belasting moeten betalen over winsten die ze nog niet hebben gerealiseerd.
Anderen kunnen besluiten een deel van hun crypto te verkopen om de belastingrekening te dekken. Hoe dan ook, het is een grote verandering die de cryptowereld zeker in beweging zal brengen.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.