Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Retailbeleggers geven voorkeur aan goud en Bitcoin, waarom?

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
retailbeleggers geven voorkeur aan goud en bitcoin waarom
retailbeleggers geven voorkeur aan goud en bitcoin waarom

Het zijn nogal rommelige tijden in alle financiële markten. Kijk maar eens naar de prijsbewegingen van Bitcoin in de afgelopen dagen. Op de ene dag steeg Bitcoin met ruim 5%, waarna de Bitcoin prijs de volgende dag met hetzelfde percentage daalde. Er heerst mede door deze prijsontwikkelingen veel onrust in de markt. Ondertussen valt op dat toch veel retailbeleggers de voorkeur aan Bitcoin geven, samen met goud. Waarom en wat zegt dit over de huidige status van de cryptomarkt?

Allereerst is het belangrijk om na te gaan wat retailbeleggers precies zijn. Dit zijn beleggers zoals jij en wij. Beleggers die iets met hun spaargeld willen doen, hun vermogen willen zien groeien en niet professioneel beleggen. Met andere woorden: heel veel mensen vallen onder de noemer ‘retailbeleggers’. Juist daarom is dit zo’n belangrijke groep.

Waarom geven retailbeleggers de voorkeur aan goud en Bitcoin?

Met name in Amerika heerst op dit moment veel onrust. Dit heeft uiteraard met de gebeurtenis van komende week te maken: de presidentsverkiezingen. De strijd tussen Harris en Trump is niet alleen spannend, maar de uitkomst van deze strijd gaat ook een gigantische invloed hebben.

Bij deze onrust spelen meerdere onderwerpen een hoofdrol. Eén van deze onderwerpen is de inflatie en dus de waardevermindering van het vermogen van veel Amerikanen. Daarmee hebben we direct het antwoord op bovenstaande vraag te pakken. Amerikanen investeren nu juist veel in Bitcoin en goud om hun vermogen te beschermen tegen de hoge inflatie.

Inflatie is in Amerika uiteraard een veelbesproken onderwerp. De uitkomst van de presidentsstrijd gaat bovendien van grote invloed zijn op deze inflatie. Het is de verwachting dat als Trump aan de macht komt, de inflatie verder op gaat lopen. Dit komt vooral doordat Trump aangekondigd heeft om de belasting te verlagen en de overheidsuitgaven te verhogen. De inflatie kan hiermee opnieuw naar een hoog niveau gestuwd worden.

Om deze redenen investeren veel Amerikanen nu hun geld in Bitcoin en goud. Dat zou voor Bitcoin goed nieuws moeten betekenen, aangezien er hierdoor sprake van een forse, nieuwe instroom van geld in de digitale valuta is. Toch is het een feit dat Bitcoin het met name sinds gister moeilijk heeft. Dit kan eigenlijk niet los gezien worden van de ontwikkelingen rondom de Amerikaanse presidentsstrijd.

Wat doen Nederlandse retailbeleggers?

Bovengenoemde redenen hebben vooral betrekking op Amerikaanse retailbeleggers. De invloed van deze groep is echter gigantisch, mede omdat de Amerikaanse economie van zo’n grote invloed op de wereldeconomie is.

Wat de Nederlandse retailbeleggers momenteel doen, is wel vergelijkbaar. Ook in Nederland kiezen veel beleggers momenteel voor investeringen in BTC en goud. Dit heeft deels met de inflatie te maken, maar ook deels met de gestegen koersen. Zowel goud als Bitcoin zijn fors in waarde gestegen, waardoor beleggers mogelijk last van FOMO krijgen. Een logisch gevolg is dan ook dat de investeringen in goud en Bitcoin verder oplopen.

Investeer jezelf ook in goud en Bitcoin? Ga dan eens na waarom je dit doet. Dit sluit waarschijnlijk op bovenstaand verhaal aan.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Bitcoin Nieuws

Meer nieuws ›