Deutsche Telekom verkent Bitcoin mining
MMS, een dochteronderneming van het Duitse telecombedrijf Deutsche Telekom, is een samenwerking aangegaan met financiële dienstverlener Bankhaus Metzler om Bitcoin te minen met overtollige energie. Dit proefproject stelt beide bedrijven in staat om overtollige hernieuwbare energie, die anders verspild zou worden, te gebruiken voor het minen van Bitcoin.
Het project, genaamd “Digital Monetary Photosynthesis,” heeft als doel voldoende data te verzamelen om soortgelijke projecten op grotere schaal te ondersteunen en zo de efficiëntie van energienetten te verbeteren. Daarnaast is Metis Solutions de hostingpartner en zal het minen plaatsvinden bij de faciliteit van RIVA Engineering in Duitsland.
Deutsche Telekom benadrukte dat het energienetwerk gestabiliseerd moet worden nu er meer hernieuwbare energiebronnen zijn die overtollige elektriciteit produceren.
Bitcoin mining wordt overwogen om stroom te reguleren, vooral omdat andere landen zoals de VS en Finland al succesvolle resultaten hebben behaald.
Balans tussen vraag en aanbod in het energienetwerk
In toenemende mate zorgt de productie van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen voor de noodzaak om het energienet te stabiliseren, vooral omdat productiepieken onregelmatig zijn en afhankelijk van het weer. Met name zonne energie en windenergie leiden tot meer overtollige energie.
Het plan is om Bitcoin mining in te zetten om de balans tussen vraag en aanbod in het energienet te waarborgen. De langetermijndoelstelling is om met data uit dit project energiefuncties op te vangen en het energienetwerk te stabiliseren.
Telekom MMS en Web3 verkenningen
Telekom MMS wil de mining faciliteit runnen op basis van zijn eerdere ervaring. Samen met Bankhaus Metzler zullen zij de test runs en data beoordelingen definiëren en analyseren. Bankhaus Metzler verkent tegelijkertijd de mogelijke toepassingen van digitale activa in financiële diensten.
Oliver Nyderle, hoofd Digital Trust & Web3 Infrastructure bij Deutsche Telekom MMS, benadrukte de toenemende behoefte aan mechanismen om energieschommelingen te reguleren. Hendrik König, hoofd van het Digital Assets Office bij Bankhaus Metzler, ziet in het project een kans om ervaring op te doen met blockchain technologie.
Ons doel is om ervaring op te doen in verschillende toepassingsgebieden om de innovatieve kracht van blockchain technologie in Duitsland verder te bevorderen. We zijn dan ook zeer verheugd om deel uit te maken van dit pilotproject met Telekom MMS.
Meer instellingen omarmen Bitcoin mining
Hoewel de stap van Telekom MMS opmerkelijk is, zijn zij niet de eersten die Bitcoin mining gebruiken om overtollige energie te benutten. ExxonMobil, een toonaangevend olie- en gasbedrijf, voerde al in 2022 een pilotprogramma uit waarbij overtollig aardgas werd gebruikt voor Bitcoin mining.
Ook de regering van Bhutan heeft in stilte een cryptomining activiteit opgebouwd, waarbij het land meer dan 13.000 BTC genereerde in samenwerking met Bitdeer. Bhutan beheert zijn Bitcoin en cryptoactiva via de investeringsarm Druk Holdings and Investments en heeft onlangs voor ongeveer $65 miljoen aan Bitcoin verkocht.
Naast de economische voordelen zijn er ook toepassingen van Bitcoin mining voor verwarming. Marathon Digital lanceerde een 2 megawatt mining faciliteit in de regio Satakunta, Finland, die een stad van meer dan 11.000 mensen verwarmt met gerecyclede warmte van de mining rigs.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.