Bitcoin ETF’s sluiten week opvallend slecht af
Afgelopen week leek een sublieme week voor de Bitcoin ETF’s te worden. De Bitcoin Spot ETF’s noteerden bijvoorbeeld op 11 november een instroom van meer dan $1,1 miljard. De dagen daarna moesten de ETF’s echter met mindere prestaties genoegen nemen. Sterker nog: de twee laatste dagen van afgelopen week waren zelfs negatief. Wat was er precies aan de hand?
Uitstroom van meer dan $239 miljoen
Op donderdag 14 november was er sprake van een uitstroom van $400 miljoen. Daarmee was dit direct één van de slechtste dagen in de afgelopen periode. Ook vrijdag 15 november was allesbehalve goed. Op deze dag moesten de ETF’s genoegen nemen met een uitstroom van meer dan $239 miljoen. Gedurende deze twee beide dagen lag de totale netto uitstroom dus op meer dan $630 miljoen. Geen al te beste prestatie voor de Bitcoin Spot ETF’s.
Good afternoon, Yesterday's Bitcoin ETF flows were negative for $239.6 million, making the weekly total an inflow of 1,801.4 million. Blackrock had $130.4 million of inflows. Fidelity had $175.1 million of outflows, Ark $108.6 million and BTC (mini-ETF) 47 million. Price went…
Waar komt deze opvallend slechte periode vandaan?
Deze opvallend slechte periode is op zich logisch te verklaren. Kijk maar eens naar de prijsontwikkeling van Bitcoin in de afgelopen week. Aan het begin van de week ging de Bitcoin prijs fors omhoog. In het verlengde daarvan wisten de Bitcoin Spot ETF’s ook een sublieme instroom te noteren.
Gedurende de week zwakten de prestaties van Bitcoin echter af. Op sommige dagen moest BTC zelfs met een fors koersverlies genoegen nemen, mede ten gevolge van een gezonde correctie. Deze gezonde correctie had niet alleen betrekking op de Bitcoin prijs, maar óók op de instroom bij de Bitcoin Spot ETF’s. Het had er gewoonweg alle schijn van dat investeerders tijdelijk even andere keuzes maakten. Ze kozen ervoor om in andere financiële producten te investeren of om hun geld op zak te houden. Daar hadden uiteindelijk Bitcoin en de Spot ETF’s last van.
Uiteraard is het wel belangrijk om een en ander in een breder perspectief te zetten. Kijkende naar de totale instroom van afgelopen week zien we alsnog een bijzonder positief getal naar voren komen. In de eerste 3 dagen van de week lag de netto instroom immers super hoog: $1,14 miljard, $817 miljoen en $510 miljoen. Dat de twee laatste dagen dan minder waren, past ook bij de volatiliteit van Bitcoin.
Mindere prestaties van BlackRock
Begin vorige week roerde met name BlackRock zich actief. Deze grote vermogensbeheerder noteerde dag op dag een flinke netto instroom. Gedurende de week nam het momentum van BlackRock echter af. Op vrijdag 15 november noteerde deze vermogensbeheerder een netto instroom van meer dan $130 miljoen. Uiteraard veel geld, maar dit valt in het niet bij de eerdere prestaties van BlackRock. In de dagen daarvoor wist BlackRock immers honderden miljoen dollars per dag te noteren.
Het heeft er alle schijn van dat dit een tijdelijke dip voor BlackRock geweest is. In het afgelopen weekend is bovendien de Bitcoin koers (weer) gestegen, waardoor we wederom betere prestaties van de Bitcoin Spot ETF’s verwachten. Mogelijk gaan de ETF’s deze week weer nieuwe records zetten.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.