Ook een mindere dag voor de Bitcoin ETF’s door Bitcoin daling
Het was gisteren een intense dag voor Bitcoin investeerders. Na alle euforie van de afgelopen weken moest Bitcoin namelijk met een fors verlies genoegen nemen. De Bitcoin prijs daalde met meer dan 7%. Een daling die volgens experts aan de verkopen van lange termijn investeerders te wijten valt. Zij kozen voor een verkoop van grote hoeveelheden BTC tokens, waardoor de Bitcoin prijs onder druk kwam te staan. In de schaduw daarvan moesten de Bitcoin ETF’s ook met een mindere dag genoegen nemen. De dag van gisteren staat in schril contrast met de afgelopen week.
Uitstroom van meer dan $430 miljoen
Op 25 november moesten de Bitcoin Spot ETF’s genoegen nemen met een uitstroom van meer dan $430 miljoen. Een matige prestatie die niet los gezien kan worden van de gedaalde Bitcoin prijs. Dit nam toch wat vertrouwen bij beleggers weg en bracht ook wat onrust in de markt met zich mee. Dit uit zich direct in een matige tot slechte dag van de Bitcoin ETF’s.
💥BREAKING: Yesterday the Spot #Bitcoin ETF saw $438.38 MILLION OUTFLOW!
In bovenstaand overzicht valt vooral de dag van gister op. Dat is over een periode van ongeveer 7 dagen namelijk de enige ‘rode’ dag. Dit is een schril contrast met afgelopen week, aangezien dat de beste week ooit voor de Bitcoin Spot ETF’s was. De 11 Bitcoin Spot ETF’s noteerden toen een gezamenlijke instroom van meer dan $3 miljard. Door de dag van gister is deze forse ‘winst’ alweer voor een klein deel tenietgedaan.
De resultaten van gister zijn – gelukkig – wel goed te verklaren. De ervaring leert ons namelijk dat de prestaties van de Bitcoin ETF’s een duidelijke correlatie met de Bitcoin prijsontwikkelingen hebben. Zodra de Bitcoin prijs stijgt, zien de Bitcoin ETF’s een forse instroom. Zodra de Bitcoin prijs daalt, zien de Bitcoin ETF’s een uitstroom. Daar was gister sprake van, getuige de uitstroom van $438,38 miljoen.
Slechte dag voor Fidelity en Bitwise
De slechte dag van gisteren kan aan een paar ETF’s toegeschreven worden. Zo presteerde de Fidelity FBTC ETF ontzettend slecht met een uitstroom van meer dan $134 miljoen. De Bitwise BITB ETF doet hier nog een flinke schep bovenop, gezien de uitstroom van $280,7 miljoen. Dit is één van de grootste verliezen voor deze ETF ooit.
Daarentegen presteert de BlackRock IBIT ETF als vanouds wél goed. Deze ETF noteerde gisteren een instroom van meer dan $267 miljoen. Een knappe prestatie, aangezien zo’n beetje alle andere ETF’s met een flinke uitstroom te maken hadden. Dat geldt ook nog voor de Ark ARKB ETF: deze ETF had met een uitstroom van meer dan $110 miljoen te maken. Tot slot is ook de slechte prestatie van de Grayscale GBTC ETF het vermelden waard. Deze ETF had met een uitstroom van meer dan $158 miljoen te maken. Al met al was gisteren een dag om snel te vergeten voor de Bitcoin ETF’s.
Nu is het vooral interessant om te kijken hoe de ETF’s zich herstellen. Uiteraard hangt dit – weer – af van de Bitcoin prijsontwikkeling.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.