Bitcoin ETF’s starten de week met een flinke instroom
De afgelopen weken zijn de Bitcoin ETF’s flink aan de weg aan het timmeren. Ze volgen perfect de koersstijging van Bitcoin en noteerden recentelijk een instroom van meer dan $3 miljard in één week tijd. Wie had dat 11 maanden geleden gedacht toen de Bitcoin Spot ETF’s gelanceerd werden?
Vorige week kwam er echter enigszins klad in de populariteit van de Bitcoin ETF’s. De ETF’s moesten zelfs op meerdere dagen genoegen nemen met een uitstroom. Juist daarom was het interessant om te zien hoe de Bitcoin ETF’s déze week zouden openen. Op basis van de data van gister kunnen we stellen dat de Bitcoin ETF’s de week prima gestart zijn.
Instroom van meer dan $350 miljoen
Maandag 2 december was een meer dan prima dag voor de Bitcoin Spot ETF’s. De 11 Spot ETF’s noteerden namelijk een gezamenlijke instroom van $350 miljoen. Daarmee is de streak van positieve dagen uitgebreid tot 3 dagen. Overigens valt ook op dat de instroom van gister vergelijkbaar is met de instroom van afgelopen vrijdag. Dat lijkt aan te geven dat er iets minder volatiliteit is. Of het is puur een kwestie van toeval.
💥BREAKING: Yesterday the Spot #Bitcoin ETF saw $353.10 MILLION INFLOW!
Bovenstaand overzicht geeft duidelijk aan dat de Bitcoin Spot ETF’s het juiste momentum hebben. Groen heeft duidelijk de overhand ten opzichte van rood en de groene ‘kandelaren’ zijn recentelijk ook steeds hoger geworden. Wel valt dus op dat afgelopen week nog op 2 dagen sprake van een uitstroom is geweest.
BlackRock wederom de grote winnaar
In zijn totaliteit is de netto instroom gisteren op $353,6 miljoen uitgekomen. Een meer dan prima bedrag dus voor de Bitcoin Spot ETF’s. Er zijn echter wel 10 ETF’s die daarvoor hun dankbaarheid aan de BlackRock IBIT ETF uit moeten spreken. BlackRock was namelijk wederom de grote winnaar.
De grootste Bitcoin ETF noteerde een instroom van maar liefst $338,3 miljoen. Het was daarmee niet alleen de absolute koploper van de dag, maar BlackRock was ook in z’n eentje verantwoordelijk voor zo’n 95% van de netto instroom van alle Bitcoin Spot ETF’s bij elkaar opgeteld.
Opvallend is de uitstroom van de Grayscale GBTC ETF. Deze ETF moest gisteren genoegen nemen met een uitstroom van $28,1 miljoen. Daarmee was het samen met de VanEck HODL ETF de grote verliezen. VanEck moest namelijk genoegen nemen met een uitstroom van $10,9 miljoen.
Verder viel op dat verschillende andere ETF’s een kleine netto instroom noteerden. Dit gold voor de Grayscale BTC ETF ($6,4 miljoen), de Franklink EZBC ETF ($5,6 miljoen), de Ark ARKB ETF ($17,2 miljoen) en de Fidelity FBTC ETF ($25,1 miljoen). Zoals vaker worden de eerste twee posities dus door de BlackRock en Fidelity ingenomen.
Het is in ieder geval goed om te zien dat de Bitcoin Spot ETF’s zich goed hersteld hebben. Bovendien zijn de verwachtingen voor deze week hooggespannen. Menig analist vermoedt dat Bitcoin een nieuwe bullrun in gaat zetten. Mocht die voorspelling uitkomen, komt de netto instroom van de Bitcoin ETF’s waarschijnlijk weer (erg) hoog te liggen.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.