Wat verklaart de recente vrije val van Ethereum en Bitcoin?
Gister was een uitzonderlijk slechte dag voor de cryptomarkt. Nagenoeg elke digitale valuta moest een fors verlies slikken, waarbij Ethereum één van de grootste dalers was. Ethereum moest genoegen nemen met een daling van ruim 9%. Ook de Bitcoin prijs maakte een flinke daling van ruim 6% door.
Deze dalingen komen voor velen toch als een grote verrassing. Het leek er immers op dat de cryptomarkt weer het juiste momentum te pakken had. Meerdere altcoins maakten reeds een flinke stijging door, terwijl ook de Bitcoin prijs wederom boven de $100.000 uitkwam. Aan dit momentum kwam gister echter pijnlijk en hard een einde. Maar, wat verklaart de recente vrije val van ETH en BTC nou precies?
JUST IN: #BITCOIN HAS FIRST MAJOR DIP OF 2025
Zorgen over Amerikaanse economie
De voornaamste reden van de daling is de Amerikaanse economie. Uit nieuwe data blijkt dat de economie er beter voorstaat dan gedacht. Dit is uiteraard op zich goed nieuws, maar het brengt wel nieuwe zorgen met zich mee. Zorgen over bijvoorbeeld een aanhoudend hoge inflatie in Amerika.
Het is de verwachting dat de hoge inflatie in Amerika aanhoudt. Dit zou betekenen dat de Federale Bank van Amerika in de nabije toekomst weer andere rentekeuzes moet gaan maken. Hier reageerde de cryptomarkt behoorlijk heftig op, getuige de forse dalingen.
De daling in de loop van de middag is te wijten aan cijfers die op 16:00 uur (Nederlandse tijd) gelanceerd werden. Deze cijfers hadden betrekking op de arbeidsmarkt en de dienstensector. Beide presteerden een stuk beter dan verwacht, waardoor er nieuwe vraagtekens over inflatie ontstonden. Deze vraagtekens zijn uiteindelijk de reden van de forse daling van nagenoeg alle digitale valuta’s.
Wat zijn nu de vooruitzichten?
De vooruitzichten voor vandaag zijn eveneens niet al te best. Dit komt onder meer doordat er vandaag nog meer economische cijfers in Amerika uitgebracht worden. Mocht ook hieruit blijken dat de Amerikaanse economie sterker is dan gedacht, kan dit voor een verdere daling zorgen.
Tegelijkertijd is het belangrijk om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Dat doen ook meerdere analisten op X, waarbij één van de analisten inzoomt op een gebeurtenis over 13 dagen. Op dat moment neemt Trump namelijk zijn officiële positie als president van Amerika in. De analist verwacht vanaf dat moment weer een forse opleving van de cryptomarkt:
Bitcoin just went from $102k to $97k Don’t you all know that Donald Trump is president in 13 days? Why are people bearish? I still think 2025 will be a super bullish year
Kijk je naar het grotere plaatje? Dan valt de recente daling van Bitcoin eigenlijk in het niets. De huidige koers staat alsnog veel hoger dan pakweg een halfjaar geleden. Of dan een jaar geleden. Dat blijkt overduidelijk uit onderstaande grafiek:
MOMENT OF TRUTH FOR #BITCOIN !👇
In deze grafiek valt de recente daling (zie de rode lijn naar beneden) direct op. Wat ook opvalt, is dat de Bitcoin koers op véél lagere niveaus gestaan heeft. Dit geldt overigens ook voor de Ethereum koers. De grootste altcoin moest gisteren ook een fors verlies slikken, waardoor de prijs op ‘slechts’ $3.300 uitgekomen is.
De kans is groot dat vandaag wederom een slechte dag wordt. Wellicht een prima moment om nieuwe investeringen te doen.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.