Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Solana overweegt inflatie te verlagen naar 1,5%

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
Solana overweegt inflatie te verlagen naar 1,5%
Solana overweegt inflatie te verlagen naar 1,5%

De Solanacommunity heeft een voorstel gedaan om het jaarlijkse inflatiepercentage van het netwerk te verlagen naar 1,5%, als reactie op de marktomstandigheden.

Tushar Jain, Managing Partner bij Multicoin Capital, heeft het huidige inflatiemodel bekritiseerd en voorgesteld dit aan te passen. Tijdens een interview op de Lightspeed Podcast vatte Jain het voorstel samen:

Ons idee is om het emissie percentage te laten afhangen van markt krachten. Op dit moment geven we hetzelfde aantal SOL tokens uit, ongeacht de marktomstandigheden. We stellen een slim emissie schema voor dat deelname en staking dynamisch stimuleert.

Jain voegde eraan toe dat het huidige model meer SOL tokens uitgeeft dan nodig is om het netwerk te beveiligen, en dat dit tot een minimum zou moeten worden beperkt.

Waarom het aanpakken van SOL inflatie belangrijk is

De grootste inflatiedruk komt voort uit het staken van validators, waarbij gebruikers hun SOLvergrendelen om het netwerk te beveiligen en te onderhouden. In ruil daarvoor verdienen stakers beloningen in de vorm van SOL tokens, wat de totale token voorraad vergroot.

image Bron: StakingReward

Sinds 2021 is er ongeveer 100 miljoen SOL aan de voorraad toegevoegd. Van de totale voorraad van 592 miljoen tokens zijn er 390 miljoen gestaked, wat neerkomt op 65% van de totale voorraad.

Het voorstel richt zich op een staking percentage van 50%-65%, aangezien staken boven de 65% volgens Jain geen extra beveiliging garanties biedt:

Meer dan 65% gestaked SOL biedt geen aanvullende beveiliging garanties, omdat een supermeerderheid al stemt over elke blok validatie, waardoor een lange afstand aanval onmogelijk is.

Een staking onder de 32% zou de veiligheid van het netwerk in gevaar kunnen brengen. Het voorstel biedt niet alleen marktefficiëntie voordelen, maar zou ook de verkoopdruk verminderen, aangezien validators mogelijk hun tokens moeten verkopen om aan belastingverplichtingen te voldoen.

Daarnaast zou het voorstel de aantrekkelijkheid van SOLverbeteren, aangezien hoge inflatie andere holders zou kunnen ontmoedigen vanwege waardevermindering.

Niet alle reacties positief

Niet alle leden van de community zijn enthousiast over het voorstel. Een pseudonieme DeFi analist, Ignas, merkte op dat de opbrengsten uit staking zouden dalen als het voorstel wordt aangenomen:

Om eerlijk te zijn, ik hoop dat de $SOL Inflation Reduction Act niet doorgaat. Ik weet dat het waarschijnlijk wel gebeurt, maar ik genoot echt van mijn 20% tot 30% APY op $SOL-multipools in Kamino.

To be honest, I don't want the $SOL Inflation Reduction Act to pass. I know it will but I was really happy with my 20% to 30% APY on $SOL multiply pools in Kamino. Multiply APYs on Kamino will decrease followed by TVL outflows.

— Ignas | DeFi (@DefiIgnas) · January 17, 2025

Volgens Multicoin Capital profiteert het huidige model alleen stakers, terwijl niet-stakers worden verwaterd. Door inflatie te verlagen, zouden ook niet-stakers kunnen profiteren, omdat hun tokens minder snel in waarde dalen.

Bovendien gelooft Multicoin Capital dat het voorstel DeFi activiteit in het Solana ecosysteem zou kunnen stimuleren.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Technische Analyse

Meer nieuws ›