Zeer matige dag voor de Bitcoin ETF’s, passend bij de markt
Maandag 27 januari is voor de cryptomarkt op een deceptie uitgelopen. In het recente verleden is een week meermaals geweldig afgetrapt door de cryptomarkt, maar daar was gister absoluut geen sprake van. Het was zelfs één van de slechtste dagen voor de cryptomarkt in de afgelopen weken.
Dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld Bitcoin en Ethereum, maar ook voor de crypto ETF’s. Onder meer de Bitcoin ETF’s moesten gister een fors verlies slikken. Door deze zeer matige dag is er een einde gekomen aan een lange positieve streak. Dit mag echter niet al te opvallend genoemd worden, aangezien de gehele cryptomarkt door een dal(letje) gaat.
Uitstroom van meer dan $457 miljoen
Op maandag 27 januari noteerden de 11 Bitcoin Spot ETF’s een uitstroom van meer dan $457 miljoen. Deze uitstroom past dus volledig bij de markt, gezien de koersdalingen van gister.
Yesterday, the Spot #Bitcoin ETF saw $457.6M outflow!
Deze zeer matige dag maakt dus een einde aan een lange positieve streak van de ETF’s. Deze streak duurde inmiddels 7 dagen, maar is nu dus tot een hard einde gekomen. De ETF’s lijken daarmee het patroon van de afgelopen weken/maanden te volgen. Dit wordt duidelijk in onderstaand overzicht:
💥BREAKING: Yesterday the Spot #Bitcoin ETF saw $457.6 MILLION outflow!
Waar is deze zeer matige dag aan te wijten?
De zeer matige dag voor de Bitcoin Spot ETF’s is aan het momentum in de cryptomarkt te wijten. Gisteren zakte de Bitcoin prijs bijvoorbeeld ver onder de $100.000, terwijl ook alle altcoins (donker)rode cijfers noteerden.
Deze prestaties zijn eigenlijk aan twee verschillende zaken te wijten. Ten eerste is dit te wijten aan de onrust in de markt voorafgaand aan belangrijke economische publicaties in Amerika.
Ten tweede is dit te wijten aan de lancering van DeepSeek. Dit is een nieuw AI-systeem, uit China, waarover gesteld is dat de ontwikkeling hiervan slechts een paar miljoen dollar heeft gekost. Daarmee zou dit systeem vele malen goedkoper zijn dan de systemen van OpenAI en Google. Dit zorgde al snel voor een flinke afwaardering van tech aandelen. Dit heeft oor zijn weerslag gehad op de cryptomarkt.
Vier grote verliezers
De dag van gisteren kenmerkt zich dus door een uitstroom van meer dan $457 miljoen. Een uitstroom die eigenlijk aan 4 verschillende Bitcoin ETF’s te wijten is. Ten eerste aan de Fidelity FBTC ETF. Dit is bij uitstek de grootste verliezer van de dag, getuige de uitstroom van meer dan $268 miljoen.
Ten tweede presteerde de Grayscale GBTC ETF bijzonder matig: een uitstroom van $108,5 miljoen. Ten derde valt de prestatie van de Bitwise BITB ETF op: een uitstroom van $88,6 miljoen. Tot slot heeft ook de Ark ARKB ETF een grote uitstroom van meer dan $50 miljoen genoteerd.
Good morning, Yesterday's Bitcoin ETF flows were negative for $457.6 million. Blackrock had $63.9 million of inflows (but remember this was from Friday) Fidelity had $268.6 million of outflows, Bitwise $88.6 million, Ark $50.1 million and GBTC $108.5 million. After a stable…
Opvallend is ook de matige prestatie van de BlackRock IBIT ETF. Deze ETF noteerde een instroom van ‘slechts’ $63,9 miljoen. Het is en blijft gigantisch veel geld, maar deze ETF heeft regelmatig een instroom van een paar honderd miljoen. De instroom van net iets meer dan $60 miljoen valt dus in verhouding tegen.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.