Ethereum’s lot in de handen van de FED in het eerste kwartaal
Ethereum (Ticker: ETH) bevindt zich in een uitdagende positie, ondanks de doorgaans positieve prestaties tijdens eerdere eerste kwartalen. De altcoin heeft bijna de helft van zijn Trump pump winsten teruggegeven en is in januari met 4% gedaald.
Volgens crypto analist Benjamin Cowen kan de aankomende rentevergadering van de Federal Reserve en de bijbehorende richtlijnen bepalend zijn voor de volgende trend van ETH. Een deel van Cowen’s analyse op X luidde:
Een risico voor #ETH is dat als de Fed deze week aankondigt geen QE in te zetten, dit zou kunnen leiden tot een scherpe daling van ETH in de USD pair. De Fed zou dan in maart 2025 van koers kunnen veranderen, wat een snel herstel zou veroorzaken.
One risk for #ETH is if the Fed comes out this week and says no QE, maybe that would cause ETH to finally go home on its USD pair, leading the Fed to reverse course in March 2025 causing a quick recovery. If #ETH goes down there, it would probably justify money printing again,…
Ter context: QE (quantitatieve verruiming) is een periode waarin de Federal Reserve de geldhoeveelheid vergroot en de dollar liquiditeit verhoogt. QE stimuleert risicovolle activa, waaronder crypto. Ondanks de voortdurende renteverlagingen sinds september is er nog geen overgang naar QE geweest.
Herhalen de historische Q1 winsten zich?
Het eerste kwartaal is historisch gezien altijd de beste periode geweest voor de prestaties van ETH, met gemiddeld +80% winst. Vanuit een maandelijks perspectief hebben januari en maart traditioneel winsten geboekt van respectievelijk 20% en 23%.
Bron: Coinglass
Januari 2025 lijkt daarentegen te eindigen met een negatieve waarde. Sinds 2016 heeft de altcoin slechts een keer een rode februari en twee matige records in maart laten zien.
Beperkte kans op $5.000 door risico’s
Als de geschiedenis zich herhaalt, kunnen de bullish verwachtingen verschuiven naar februari of maart. Het opties analyseplatform Amberdata wees op risico’s voor de altcoin en meldde dat traders slechts een kans van 15% inprijzen dat ETH voor juni boven de $5.000 uitkomt.
In zijn wekelijkse rapport stelde Amberdata dat de prijs van ETH snel kan stijgen als de Amerikaanse overheid Ethereum zou gebruiken om overheidsuitgaven bij te houden. Een deel van het rapportluidde:
Elon overweegt Blockchain te integreren in DOGE (misschien DOGE coin, maar misschien ETH L1 of L2… Misschien SOL?). Het is moeilijk te voorspellen, maar een onverwachte Ethereum-catalysator kan ETH razendsnel omhoog stuwen.
Kort gezegd zijn er twee mogelijke bullish gebeurtenissen voor ETH op korte termijn die het volgen waard zijn, mocht validatie plaatsvinden.
Daarnaast merkte Cowen op dat de ETH/BTC ratio een bodem kan vinden in het geval van een QE overgang.
Afgezien van korte rally’s in november en januari is de ratio verder gedaald tot 0,030. Deze indicator volgt de relatieve prijsontwikkeling van ETH ten opzichte van BTC.
Bron: TradingView
Een stijging van het paar boven het voortschrijdend gemiddelde zou wijzen op een versterking van ETH, maar zo’n herstel moet nog worden waargenomen. In de tussentijd werd ETH gewaardeerd op $3.200.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.