Lagarde spreekt zich uit over financiële reserves van de EU
Om de financiële reserves van meerdere landen is inmiddels een hoop te doen. Dit heeft uiteraard allemaal te maken met de ontwikkelingen in Amerika. Doordat Trump aan de macht is gekomen, gaat Bitcoin hoe dan ook onderdeel uitmaken van de financiële reserves van Amerika. Een gouden stap voor Bitcoin, zo lijkt het. Een dergelijke ontwikkeling draagt immers bij aan de massale adoptie van crypto.
Meerdere landen lijken vooralsnog het voorbeeld van Amerika te volgen. Zo werd eerder vandaag al bekend dat Noorwegen – indirect – een fors bedrag in crypto heeft geïnvesteerd. De Europese Unie heeft echter vandaag laten weten dat Bitcoin géén onderdeel uit gaat maken van de financiële reserves.
JUST IN: 🇪🇺 ECB President Christine Lagarde says, “Confident #Bitcoin won't enter reserves in EU.”
Aversie tegen Bitcoin
Het is al geruime tijd bekend: binnen de Europese Unie bestaat de nodige aversie tegen Bitcoin. Althans, dat is het geval vanuit de leiders gezien. Van onder meer Christine Lagarde is bekend dat zij absoluut geen voorstander van Bitcoin is. Op zich logisch gezien haar rol. Zij heeft immers veel belang bij de centrale rol van banken en de status van de Euro als officieel betaalmiddel in Europa.
Toch kan deze opmerking van Lagarde opvallend genoemd worden. Ze lijkt hiermee namelijk in één klap aan te geven niet eens open te staan voor het eventueel onderzoeken van de mogelijkheden. Dit is opvallend, omdat in Amerika de nieuwe regering hier juist wel voor openstaat.
Ontwikkelingen in andere landen
In andere landen zijn ook veel andere, opvallende ontwikkelingen gaande. Zo werd gisteren bekend dat de Chinese overheid Bitcoin en crypto toe gaat staan. Althans: het is in dit land binnenkort toegestaan om de digitale valuta’s te bezitten.
BREAKING: China allows ownership of bitcoin and crypto. Memecoins soon.
Dit zijn uiteraard geweldige ontwikkelingen die bijdragen aan de gewenste massale adoptie van crypto. Ook in Amerika zijn er dus de nodige ontwikkelingen gaande. Zo zouden de Federale Bank van Amerika en Ripple ook een nieuwe samenwerking met elkaar aan zijn gegaan:
🚨BREAKING: #XRP is now officially used for all payment transactions by the U.S. Federal Reserve!
Europese Unie blijft hardnekkig en blijft achter
De Europese Unie blijft vooralsnog hardnekkig. Dit statenverband waar 27 landen onderdeel van zijn, lijkt simpelweg niet open te staan voor de verdere adoptie van Bitcoin. Het is vanuit dat oogpunt gezien zelfs verrassend dat we in de Europese ‘gewoon’ vrij in Bitcoin en crypto kunnen handelen.
Mogelijk maakt de EU op dit moment wel een forse inschattingsfout. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als plots de Eurokoers en dollarkoers fors onderuit gaan? In dat geval ziet de Europese Unie de financiële reserves volledig verdampen. Amerika ziet daarentegen dat de financiële reserves enigszins hun waarde behouden, omdat dit land wél in Bitcoin heeft geïnvesteerd.
De Europese Unie loopt zodoende een aardig risico. Het ‘probleem’ hierbij is alleen dat de EU volledig aan de eigen knoppen kan draaien. Komt de EU mogelijk in de financiële problemen? Dan is men in staat om de geldpersen extra aan te zetten en daarmee de problemen (deels) te voorkomen. Mede hierom zou het absoluut niet verkeerd zijn als óók de EU meer open zou staan voor Bitcoin.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.