Bullish nieuws: opvallend patroon in de jaren 2017, 2021 en 2025
Het was niet prettig om gisteren naar de waarde van je cryptobezittingen te kijken. De meeste digitale valuta’s stonden gister immers diep in het rood, maar wisten in de loop van de dag alweer een deel van het verlies goed te maken. Daarmee lijkt de gehele cryptomarkt aan te geven over ontzettend veel veerkracht te beschikken.
Mede door deze veerkracht is er vandaag alweer bullish nieuws te vinden. Eén van de opvallendste zaken hierbij vinden wij een opvallend patroon in de jaren 2017, 2021 en 2025. Dit patroon bespreken we graag hieronder, inclusief een toelichting op hetgeen je ziet in de grafiek.
De start van februari is vaak slecht
Historisch gezien is februari één van de beste maanden voor altcoins. Het is in de afgelopen jaren eigenlijk standaard de maand geweest waarin het altcoin seizoen begon. Vooralsnog lijkt daar dit jaar geen sprake van te zijn, gezien de forse daling van zondag & gisterochtend. Toch wijst de geschiedenis iets duidelijk uit: de start van februari is vaak slecht. Dit zie je overduidelijk in onderstaande grafiek:
This is the worst time to give up on crypto.
In deze grafiek zie je het verloop van de marktkapitalisatie van Bitcoin. Ook wordt, met de gele lijn, de Z-Score aangegeven. Dit geeft aan of Bitcoin op dat moment oververhit is of juist ondergewaardeerd is. Wat hierbij vooral opvalt, is de aanzienlijk daling van de Z-score in de maand februari. Of beter gezegd: aan het begin van februari.
In de jaren 2017 en 2021 is de Z-score in de loop van februari fors toegenomen. In deze beide jaren nam de Z-score ook al langere tijd fors toe, zoals je het beste aan de gele piek in het jaar 2017/2018 kunt zien.
Weet de geschiedenis zich te herhalen? Dan krijgen we ook in februari 2025 met een flink stijgende 2025 te maken. Het begin van de maand februari is in ieder geval precies zoals in de jaren 2017 & 2021 het geval was. Het is uiteraard géén zekerheid dat de geschiedenis zich herhaald, maar er zijn altijd wel zichtbare patronen aanwezig. Dit is mogelijk één van de duidelijkste patronen.
Hoe presteert Bitcoin normaal gesproken in februari?
Van altcoins is bekend dat deze vaak goed presteren in de maand februari. Dit geldt echter niet alleen voor de altcoins, maar ook voor Bitcoin. Dit zie je duidelijk in onderstaande, Duitstalige, tweet:
#Bitcoin Die eigentliche Performance die man vom Monat Februar kennt, könnte nach dem Liquidity Grab jetzt jederzeit starten 🚀
Belangrijk hierbij is de kolom die met groen omcirkeld is. Deze kolom laat zien dat in de afgelopen 4 jaren de maand februari een prima maand voor Bitcoin was. Eigenlijk alleen in de jaren 2014 en 2020 is dit niet het geval geweest. Opvallend is bovendien dat de stijging van de Bitcoin prijs in februari echt fors kan zijn. Dit was in het jaar 2013 (+61,77%), 2021 (+36,78%) en 2024 (+43,55%) in ieder geval een feit.
Vooralsnog staat de Bitcoin prijs in februari 2025 met een paar procent in de min. De maand is gelukkig pas net begonnen, waardoor bovenstaand patroon ook in februari 2025 kan ontstaan.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.