Abu Dhabi investeert $460 miljoen in BlackRock Bitcoin ETF
Het staatsinvesteringsfonds van Abu Dhabi, Mubadala Investments, is nu de zevende grootste holder van BlackRock’s Bitcoin ETF met een investering van $460 miljoen in het vierde kwartaal van 2024.
Omdat Abu Dhabi een van de Emiraten van de VAE is, heeft dit nieuws de speculatie aangewakkerd dat de stadstaat mogelijk tot $40 miljard aan Bitcoin in bezit heeft. Bloomberg ETF analist James Seyffart reageerde op deze ontwikkeling en zei:
Bron: Bloomberg
De geruchten waren niet zomaar geruchten!
Opvallend genoeg heeft de VAE nooit officiële informatie deelt over haar BTC holding. Volgens Binance oprichter CZ zou de gerapporteerde $460 miljoen aan Bitcoin slechts het topje van de ijsberg kunnen zijn voor Abu Dhabi.
Dit rapport gaat slechts over één van de staatsinvesteringsfondsen (Mubadala) in Abu Dhabi. Er zijn meerdere SWF’s in Abu Dhabi.
This report is just from one of the Sovereign Wealth Funds (Mubadala) in AD. There are a few other SWFs in AD. https://t.co/un1V9IgGHK
Volgt de VS het voorbeeld van de VAE?
Volgens David Bailey, CEO van Bitcoin Magazine, heeft Abu Dhabi een nog grotere Bitcoin positie dan gemeld. Ook andere leden van de Gulf Cooperation Council zouden zich nu bij deze trend aansluiten.
Hij verklaarde:
Abu Dhabi heeft veel groter ingezet dan wat vandaag naar buiten is gekomen. Er zijn nog een paar andere GCC landen die zich klaarmaken. We hadden gehoopt dat dit aangekondigd zou worden op BitcoinMENA, maar ze waren er nog niet klaar voor.
Abu Dhabi has gone in much bigger than today’s filing. There’s a couple other GCC members that are making moves too. Was hoping this would be announced at BitcoinMENA but they weren’t ready.
Deze onthulling heeft in de VS de roep versterkt om Bitcoin op te nemen in een nationaal BTC reservefonds, binnen het recent aangekondigde sovereign wealth fund van voormalig president Donald Trump.
Bailey speculeerde ook dat Howard Lutnick, Trumps beoogde minister van Handel, mogelijk het pad van de VAE zal volgen en Bitcoin zal opnemen in het Amerikaanse SWF.
Een vergelijkbare oproep kwam van het Bitcoin Policy Institute, een belangenorganisatie voor crypto adoptie.
Een deel van hun rapport luidde:
De VS zou de ~200.000 BTC die al in federale bewaring zijn na wetshandhaving acties kunnen gebruiken als startkapitaal voor het SWF, zonder dat er nieuw belastinggeld nodig is.
Markt blijft sceptisch ondanks bullish ontwikkelingen
Ondanks de toenemende adoptie van Bitcoin door overheden blijft de markt nog terughoudend. Volgens Polymarket is de kans dat de VS een dergelijk Bitcoin fonds opzet slechts 15% tegen de zomer van 2025.

Op het moment van schrijven blijft Bitcoin onder de $100.000, waar het al tien dagen moeite
heeft om doorheen te breken. De huidige koers ligt rond $97.000, wat neerkomt op een daling van 11% vanaf de all time high.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.