Airdrop restricties kosten Amerikaanse gebruikers en overheid miljarden
In de afgelopen jaren hebben Amerikaanse crypto gebruikers door geoblokkades van airdrops inkomsten misgelopen. Volgens het “2025 Airdrop Status Report” van Dragonfly bedraagt het geschatte verlies tussen 2020 en 2024 maar liefst $1,84 miljard tot $2,64 miljard. De Amerikaanse overheid heeft hierdoor naar schatting $525 miljoen tot $1,38 miljard aan belastinginkomsten misgelopen.
Airdrops zijn een populair middel binnen de crypto industrie om tokens gratis te verspreiden onder gebruikers. Dit kan helpen bij de adoptie van een blockchain project, de decentralisatie van tokens en het belonen van trouwe community leden. Echter, door strenge regelgeving in de VS kunnen veel Amerikaanse gebruikers niet profiteren van deze gratis crypto.
Bitcoin en andere cryptocurrencies zijn verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
According to Dragonfly’s “2025 Airdrop Status Report,” U.S. users have missed out on significant potential crypto airdrop returns due to geopolitical restrictions.Estimates suggest that between 2020 and 2024, U.S. users may have lost $1.84 billion to $2.64 billion in potential…
Impact van geoblokkades op de Amerikaanse crypto markt
Uit het rapport blijkt dat in 2024 ongeveer 22 tot 24 procent van alle actieve crypto adressen wereldwijd bij Amerikaanse gebruikers hoorde. Ondanks deze hoge betrokkenheid missen Amerikaanse investeerders vaak de kans om mee te doen aan lucratieve airdrops.
Een analyse van 11 geblokkeerde airdrops laat zien dat deze projecten samen een totale waarde van $7,16 miljard hebben gecreëerd. Wereldwijd deden ongeveer 1,9 miljoen wallets mee, met een gemiddelde claimwaarde van $4600 per adres. Amerikaanse gebruikers die uitgesloten werden, misten daardoor een aanzienlijk financieel voordeel.
CoinGecko voerde een vergelijkbare analyse uit met 21 geoblokkeerde airdrops en berekende dat Amerikaanse gebruikers in totaal tussen $3,49 miljard en $5,02 miljard aan potentiële inkomsten zijn misgelopen.
Gevolgen voor belastinginkomsten en bedrijven
Niet alleen individuele gebruikers ondervinden nadeel van deze restricties, maar ook de Amerikaanse overheid loopt inkomsten mis. Volgens het rapport bedraagt de gemiste belastinginkomsten uit geblokkeerde airdrops tussen de $525 miljoen en $1,38 miljard. Dit cijfer houdt nog geen rekening met extra inkomsten uit vermogenswinstbelasting wanneer gebruikers hun tokens uiteindelijk verkopen.
Daarnaast zorgt de regelgeving ervoor dat veel crypto bedrijven ervoor kiezen om zich buiten de VS te vestigen. Tether, bijvoorbeeld, rapporteerde $6,2 miljard winst in 2024, maar is offshore gevestigd. Hierdoor mist de VS ongeveer $1,3 miljard aan vennootschapsbelasting en $316 miljoen aan staatsbelastingen. Dit is slechts één voorbeeld, maar laat zien hoe streng beleid een negatief effect heeft op de belastinginkomsten van de Amerikaanse overheid.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.