Beleggers tussen hoop en vrees: inflatie, recessie en geopolitiek risico
De markten lijken niet goed te weten wat ze moeten geloven. Is er nu inflatie of komt er toch een recessie? De renteverwachtingen voor de Amerikaanse centrale bank schommelen heftig, wat laat zien hoe wispelturig beleggers momenteel zijn.
Op basis van de grafiek van de beleidsrente over drie jaar zien we dat het sentiment razendsnel omslaat. Van inflatie-angst naar recessievrees, soms binnen weken.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Tussen hoop en vrees. Niets is zeker in de financiële wereld, behalve dat de markt zo ongeveer de definitie van wispelturig is. Deze grafiek toont hoe zinvol het is om achter de grillige publieke opinie aan te rennen. Dat is het namelijk niet. We zien in deze grafiek de…
Arbeidsmarkt nog stevig, maar licht verzwakt
De Amerikaanse arbeidsmarkt blijft redelijk sterk, al zijn er signalen van lichte verzwakking. De werkloosheid blijft laag, maar het aantal nieuwe banen groeit minder snel. Initial jobless claims en layoffs zijn stabiel, en de arbeidsmarkt werkt zoals je zou verwachten in een periode van hogere rentes: vertragend, maar niet instortend.
Deze hogere rentes zijn juist bedoeld om de economie wat af te remmen. En dat gebeurt nu. Belangrijk: hogere rentes zorgen voor minder groei, wat de inflatie drukt, en lagere rentes stimuleren de economie weer. Het systeem werkt dus, maar de markt reageert vaak overdreven op elke schommeling.
Trump zet in op snelle correctie, risico op fouten blijft
De Amerikaanse regering onder Trump lijkt bewust aan te sturen op een korte economische dip om snel rentes te laten dalen. Het doel: de economie in 2026, bij de Midterms, weer op volle toeren laten draaien. Het risico? Dat dit beleid verkeerd uitpakt en tot een diepere recessie leidt. Tot nu toe zijn er echter geen harde data die wijzen op zo’n zware krimp.
Ondertussen presteren aandelen uit Europa en Duitsland opvallend goed ten opzichte van de Amerikaanse markt, die moeite heeft met tegenwind. Jaren van onderprestatie lijken plaats te maken voor een inhaalslag.
Geopolitieke verschuivingen zorgen voor onrust
De Amerikaanse beurs is duur en kwetsbaar. Tegelijk lijkt Europa wakker te worden, zeker nu er signalen zijn van vrede in Oekraïne. Toch blijft het risico bestaan dat Trump’s beleid leidt tot minder internationale samenwerking, ofwel de-globalisering. Dat kan grondstofprijzen opdrijven en bedrijfswinsten drukken, wat opnieuw onrust op de markten brengt.
Het meest waarschijnlijke scenario? Op termijn herstelt de wereldwijde samenwerking zich en keert de rust terug. Tot die tijd moeten beleggers omgaan met volatiliteit, sentimentwisselingen en politieke risico’s.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.