Waarom goud stijgt, de rente daalt en Trump achter de schermen stuurt
Beleggers zijn de afgelopen weken opgeschrikt door flinke dalingen op de beurs. Terwijl markten zoeken naar stabiliteit, wordt er steeds vaker gewezen naar de handelsmaatregelen van Donald Trump. Maar is de ontstane onrust slechts een tijdelijk effect van een bewuste strategie?
Volgens crypto analist Madelon Vos speelt Trump een slim spel: kortetermijnpijn in ruil voor langetermijnwinst, met als doel de rentelast van de Verenigde Staten structureel te verlagen.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
De beurskoersen schieten de afgelopen weken omlaag en men is bang dat het einde nog niet in zicht is.. En daarvoor wordt met de vinger gewezen naar één man, namelijk: Donald Trump. Economen en analisten vrezen voor verdere correcties, omdat de macro-economische factoren aan het…
Importheffingen en paniek op de beurs
Trump heeft forse importtarieven aangekondigd op onder meer alcoholische dranken, met heffingen tot wel 200%. Deze protectionistische maatregelen hebben geleid tot zorgen over een escalatie in de handelsrelatie tussen de VS en de EU.
De aandelenmarkten reageerden heftig: de S&P 500 daalde met 10 procent en de zogeheten Magnificent 7 aandelen verloren zelfs 20 procent van hun waarde. Deze correcties wekken volgens Vos de indruk dat Trump doelbewust economische druk creëert om de rente te laten dalen.
In haar recente video zegt Madelon Vos: “Trump creëert bewust kortetermijnpijn in de economie, zodat de rente daalt en hij goedkoper de gigantische staatsschuld kan herfinancieren. Deze strategie kan ervoor zorgen dat de Amerikaanse economie richting de verkiezingen in 2026 weer beter draait.”
Goud en Bitcoin profiteren van onzekerheid
Door de beursdalingen zoeken beleggers hun toevlucht tot veilige havens zoals goud en zilver. De goudprijs steeg recent door de grens van $3.000 per ounce, een historisch hoogtepunt. Ook zilvermijnbedrijven profiteren van deze vluchtbewegingen. Tegelijkertijd toont de koers van Bitcoin vergelijkbare schommelingen, waarbij paniek op de markt zorgt voor volatiliteit.
Toch blijft Vos positief over Bitcoin op de lange termijn. Ze wijst op de stijgende wereldwijde geldhoeveelheid (M2), die vaak voorafgaat aan een koersstijging van BTC. Bovendien overweegt het Amerikaanse congres een wetsvoorstel om jaarlijks 200.000 BTC aan te kopen. Dat zou de adoptie van Bitcoin een stevige impuls geven.
Europa kiest andere koers
Waar de VS crypto omarmt, kiest Europa voor de invoering van de digitale euro. Christine Lagarde wil dit proces versnellen, ondanks kritiek op het nut en de privacy implicaties ervan. Vos betwijfelt of de digitale euro aantrekkelijk genoeg is voor brede adoptie, vooral in vergelijking met de toenemende institutionele interesse in Bitcoin.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.