Gotbit oprichter levert $23M in om celstraf voor crypto fraude te vermijden
Aleksei Andriunin, oprichter van Gotbit, heeft een deal gesloten met de Amerikaanse autoriteiten. Hij stemt in met de afgifte van $23 miljoen aan crypto in ruil voor een schikking in een zaak over marktmanipulatie. Mogelijk blijft Andriunin hierdoor uit de gevangenis, mits de rechter akkoord gaat.
Cryptocurrency is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
$23 miljoen ingeleverd om straf te vermijden
De 26-jarige Andriunin werd eind februari uitgeleverd aan de VS, nadat hij vier maanden eerder in Portugal werd gearresteerd. Hij stond terecht voor wire fraud, samenzwering tot marktmanipulatie en andere misdrijven, met een mogelijke straf tot 20 jaar cel. Door het akkoord met justitie hoeft hij mogelijk alleen drie jaar onder toezicht door te brengen en is hij tijdelijk verboden actief te zijn in de cryptosector.
De ingeleverde assets bestaan uit stablecoins van Tether en Circle, verspreid over vier wallets die hij volledig controleerde. Deze crypto’s zijn officieel in beslag genomen via civielrechtelijke procedures.
Aleksei Andriunin, the founder of Gotbit, has reached a plea agreement with U.S. authorities, agreeing to forfeit $23 million in cryptocurrency assets in exchange for a settlement on market manipulation charges. Andriunin originally faced up to 20 years in prison on charges…
Gotbit: jarenlang opzettelijke marktmanipulatie
Tussen 2018 en 2024 opereerde Gotbit als een geavanceerde manipulator van crypto koersen, aldus de Amerikaanse justitie. Het bedrijf voerde massale wash trades uit, transacties waarbij activa kunstmatig worden verhandeld om activiteit te simuleren. Zo werden prijzen opgeblazen, wat argeloze investeerders misleidde tot aankopen tegen “frauduleus opgeblazen prijzen”.
Gotbit haalde klanten binnen door openlijk aan te bieden blockchain activiteit te verhullen, volgens gerechtelijke documenten. In een interview uit 2019, later gebruikt door de aanklagers, erkende Andriunin zelf dat de werkwijze “niet helemaal ethisch” was.
In totaal zijn 14 individuen en 4 bedrijven aangeklaagd, waaronder Gotbit, ZM Quant, CLS Global en MyTrade. De Amerikaanse autoriteiten namen meer dan $25 miljoen aan crypto in beslag en gingen zo ver om een eigen nep token te creëren om bewijs van manipulatie te verzamelen.
De rechter moet de overeenkomst met Andriunin nog goedkeuren. Als dat gebeurt, betaalt hij geen extra boetes en hoeft hij niet de cel in, maar hij mag voorlopig geen stap zetten in de cryptowereld.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.