Ripple oprichter pompt $1 miljard in ruimtestation Vast Space
De man achter Ripple, Stellar en de ooit beruchte Mt. Gox exchange, Jed McCaleb, gooit het over een totaal andere boeg: hij investeert maar liefst 1 miljard dollar uit eigen zak in een commercieel ruimtestation.
Zijn bedrijf Vast Space werkt aan Haven-1, een module die in mei 2026 de ruimte in moet, met hulp van SpaceX. Het uiteindelijke doel? De opvolger worden van het International Space Station (ISS), dat in 2030 met pensioen gaat.
Ripple is verkrijgbaar bij Bitvavoen Bybit.
Van crypto naar de ruimte
McCaleb heeft een geschat vermogen van 3,2 miljard dollar, vooral opgebouwd door de verkoop van XRP. Een flink deel daarvan steekt hij nu in zijn ruimtevisie. Vast Space bouwt ruimtestations die kunstmatige zwaartekracht nabootsen via rotatie, zodat astronauten comfortabeler kunnen leven en werken in de ruimte. Veel werknemers van Vast hebben ervaring bij SpaceX, het bedrijf van Elon Musk, die zelf ook grootse plannen heeft voor de ruimte.
Volgens een bericht van Bloomberg ziet McCaleb het als een logische stap: “Het is belangrijk dat mensen de sprong maken naar een wereld waarin we buiten de aarde kunnen leven.” Zijn eerste station, Haven-1, krijgt 45m3 aan leefruimte en wordt met een Falcon9 raket gelanceerd.
De ambitie reikt verder dan alleen één module: Vast wil meerdere Haven-2 stations ontwikkelen die aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot een groter station. Dat moet niet alleen gebruikt worden voor onderzoek en fabricage, maar ook voor ruimte toerisme en langdurig verblijf.
NASA en de private ruimterace
NASA wil het ISS vervangen door samen te werken met private bedrijven. Vast Space hoopt met Haven-1 een dikke vinger in de pap te krijgen, en een contract met NASA zou essentieel zijn voor de toekomst van het bedrijf. McCaleb erkent dat het project gigantisch risicovol is, maar zegt dat maar weinig mensen bereid zijn zoveel tijd, middelen en risico in te zetten voor dit soort sprongen richting een toekomst buiten de aarde.
Ripple mede-oprichter Chris Larsen steunt hem volledig: “Vroeger ging Amerika vol voor nieuwe grenzen, nu laten we het versloffen. Ik hoop dat Vast hierin slaagt.”
Vast staat niet alleen in deze race. Bedrijven als Blue Origin, Axiom Space en China’s CNSA werken ook aan hun eigen stations. Maar met een succesvolle lancering in 2026 kan Vast zich stevig positioneren in de snelgroeiende markt voor ruimtevaart, en wie weet, de nieuwe standaard zetten voor leven in de ruimte.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.