Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

BitMEX oprichters krijgen volledige gratie van president Trump

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
BitMEX oprichters krijgen volledige gratie van president Trump
BitMEX oprichters krijgen volledige gratie van president Trump

De Amerikaanse president Donald Trump verleent gratie aan drie oprichters van het cryptoplatform BitMEX, ondanks hun eerdere schuldbekentenis voor het overtreden van antiwitwasregels. De crypto community reageert verdeeld.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

BitMEX oprichters krijgen gratie van Trump

Arthur Hayes, Benjamin Delo en Samuel Reed, de oprichters van het populaire handelsplatform BitMEX, zijn officieel vrijgesproken van hun veroordeling dankzij een gratie van president Donald Trump. Ook Gregory Dwyer, voormalig hoofd business development bij BitMEX, kreeg een pardon.

De vier waren in 2022 schuldig bevonden aan het overtreden van de Bank Secrecy Act, omdat BitMEX jarenlang geen fatsoenlijk anti money laundering (AML) en know your customer (KYC) beleid had. Ze moesten in totaal tientallen miljoenen aan boetes betalen. Hayes kreeg huisarrest, Delo en Reed kregen taakstraffen en probatie.

According to CNBC, U.S. President Donald Trump has granted pardons to the three co-founders of cryptocurrency exchange BitMEX. In October 2020, the U.S. Department of Justice charged them with violating the Bank Secrecy Act. In 2022, they pleaded guilty and each agreed to pay a…

— Wu Blockchain (@WuBlockchain) · March 28, 2025

De Amerikaanse autoriteiten beschuldigden BitMEX van het runnen van een platform dat “geschikt was voor witwassen”, terwijl het deed alsof het zich had teruggetrokken uit de Amerikaanse markt. In werkelijkheid bleven veel Amerikaanse gebruikers via omwegen toegang houden tot het platform.

“Een onterechte veroordeling”

Delo reageerde opgetogen: “Deze volledige gratie is een erkenning dat we nooit veroordeeld hadden mogen worden.” Hij noemde de wetgeving waarop hun vervolging gebaseerd was “archaïsch en onduidelijk”.

Ook Hayes bedankte Trump via X met de woorden: “Thank you POTUS.”

Thank you @POTUS

— Arthur Hayes (@CryptoHayes) · March 28, 2025

Het pardon komt als een verrassing, vooral omdat er geen grote publieke steun was voor de BitMEX oprichters, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ross Ulbricht. Toch lijkt Trump met deze actie zijn stempel te willen drukken op de cryptosector, waarin hij als zittende president steeds meer steun zoekt.

Onrust en vragen in de sector

Binnen de crypto community wordt met gemengde gevoelens gereageerd. Sommige investeerders zien het als een signaal dat Trump crypto meer ruimte wil geven. Anderen vrezen dat het een verkeerd voorbeeld stelt en fraudeurs kan aanmoedigen.

Opvallend is dat de kans op een gratie voor FTX oprichter Sam Bankman Fried nu toeneemt. Op Polymarket steeg de voorspelling dat hij ook gratie zal krijgen.

De toekomst van regulering en vertrouwen in crypto lijkt hiermee opnieuw onvoorspelbaar geworden.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Regulatie Nieuws

Meer nieuws ›