Coinbase wil dat stablecoin gebruikers rente ontvangen
De Amerikaanse wetgeving loopt nog flink achter als het gaat om stablecoins, vindt Coinbase CEO Brian Armstrong. Volgens hem is het hoog tijd dat consumenten ook via hun stablecoins rente kunnen ontvangen, net zoals bij een spaarrekening.
De technologie is er allang, maar wettelijke belemmeringen zorgen ervoor dat crypto gebruikers achter het net vissen.
USDC is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Consumenten pakken nu massaal mis
Stablecoins zoals USDC zijn gekoppeld aan de Amerikaanse dollar en worden gedekt door veilig geachte beleggingen zoals kortlopende staatsobligaties. Die leveren rente op, maar het zijn de uitgevers van stablecoins die daar nu het meeste van profiteren. Armstrong vindt dat oneerlijk: consumenten krijgen vaak niet meer dan 0.01 procent rente op hun spaarrekening, terwijl de markt een gemiddeld rendement van 4 procent bood in 2024.
Volgens hem zorgt die kloof ervoor dat mensen hun koopkracht verliezen door inflatie, terwijl er een duidelijke oplossing voorhanden is. Door stablecoins ‘onchain interest’ te laten uitkeren, krijgt de gewone consument directe toegang tot marktconforme rente zonder tussenkomst van banken. Dat zou sparen niet alleen eerlijker maken, maar ook transparanter.
Wereldwijde toegang tot rente
Niet alleen Amerikaanse gebruikers zouden hiervan profiteren. Armstrong ziet vooral kansen voor miljarden mensen die nu nog geen rente krijgen. In veel landen met instabiele valuta biedt een digitale, rentegevende dollar een uitkomst. Stablecoins maken dat mogelijk via het internet, zonder een bezoek aan een bankkantoor of hoge transactiekosten.
Volgens hem betekent dit financiële toegang voor iedereen, en dat allemaal via crypto. Daarmee zouden stablecoins een brug kunnen slaan tussen traditionele financiële markten en gebruikers die daar nu nog buiten vallen.
Groei voor de Amerikaanse economie
Armstrong stelt dat stablecoins inmiddels meer Amerikaanse staatsobligaties bezitten dan veel landen. Door rente uit te keren aan gebruikers, zou er nog meer geld richting de VS kunnen stromen. Dat versterkt niet alleen de dollarpositie wereldwijd, maar stimuleert ook lokale economieën. Meer rente in handen van consumenten betekent immers meer bestedingen en investeringen.
De CEO hoopt dat de nieuwe pro-crypto wind in Washington tot wetgeving leidt waarin stablecoins gelijk worden behandeld aan bankproducten. Zo kunnen ze hun rol als volwaardig financieel instrument waarmaken en consumenten een eerlijker stuk van de taart geven.
https://t.co/Y7JDtkRK1R
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.