Crypto fraude daalt met 98% in maart 2025
Ondanks de turbulentie in 2025 is er recent een veelbelovend teken van herstel op de markt zichtbaar, laten we dit verder bekijken.
Maart laat een daling zien in crypto fraude
Verliezen door cryptofraude, exploits en hacks daalden in maart tot slechts $29 miljoen, een afname vergeleken met de $1,50 miljard van februari. Deze laatste cijfers werden voornamelijk veroorzaakt door de hack van Bybit. Deze daling suggereert dat beveiligingsmaatregelen mogelijk verbeteren of dat aanvallers minder kwetsbaarheden vinden om te exploiteren.
Volgens gegevens, gepresenteerd in een post op X door blockchain beveiligingsfirma CertiK:
Code kwetsbaarheden verantwoordelijk voor de meeste verliezen, met meer dan $14 miljoen, terwijl wallet compromissen werden gebruikt om meer dan $8 miljoen te stelen.
#CertiKStatsAlert 🚨 Combining all the incidents in March we’ve confirmed ~$28.8M lost to exploits, hacks and scams after ~$4.8m was returned in the 1inch Resolver incident. ~$4.5M of the total is attributed to phishing. Figures exclude the reported ~$32m theft from a…
Opvallende exploits in maart
Een van de weinige opmerkelijke exploits in maart was een smart contract breuk ter waarde van $13 miljoen op 25 maart. Deze exploit was gericht op het gedecentraliseerde leenprotocol Abracadabra.money.
Wat leidde tot de daling?
Volgens een rapport van een blockchain beveiligingsfirma manipuleerde de aanvaller het systeem door herhaaldelijk fondsen te lenen, zijn eigen posities te liquideren en opnieuw te lenen zonder terug te betalen.
CertiK merkte hierover op:
Dit kwam doordat het liquidatieproces de records in RouterOrder, die als onderpand telden, niet overschreef, waardoor de aanvaller valselijk extra fondsen kon lenen na de liquidatie.
Naast deze exploit van Abracadabra.money waren er in maart ook andere grote verliezen binnen het cryptoecosysteem. Het restaking protocol Zoth werd gehackt, waarbij meer dan $8,40 miljoen aan activa werd gestolen nadat de wallet van de deployer werd gecompromitteerd.
Hoewel sommige fondsen werden teruggegeven bedroegen de totale verliezen voor de maand meer dan $35 miljoen.
Een opvallende toevoeging aan dit totaal was een ongepubliceerd verlies van 400 Bitcoin, ter waarde van $34 miljoen, door een onbekende Coinbase gebruiker. Daarnaast zouden phishing scams en spoofing van crypto exchanges kunnen hebben bijgedragen aan verliezen van meer dan $47 miljoen.
Cijfers zoals deze benadrukken simpelweg de voortdurende risico’s in het crypto ecosysteem.
Is de regering Trump beter dan die van Biden?
Deze gebeurtenissen benadrukken ook een verschuiving in de regulering aanpak onder de Trump regering, in vergelijking met de strikte houding van de Biden administratie.
Met de toenemende zorgen over cryptoscams en beveiligingslekken, zou de invoering van een duidelijk regelgevend kader dergelijke verliezen aanzienlijk kunnen beperken.
Paul Atkins, die door president Trump werd genomineerd als voorzitter van de SEC, heeft zelfs al beloofd om een rationeel en samenhangend regelgevingskader voor de crypto sector op te zetten.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.