Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Tether bereidt nieuwe stablecoin voor Amerikaanse markt voor

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
64e2dc52 fcae 49ac 95a3 1da97f67c636
64e2dc52 fcae 49ac 95a3 1da97f67c636

Tether laat zich niet zomaar wegsturen uit de Verenigde Staten. Ondanks dat er strengere regels op komst zijn die het aanbieden van de populaire stablecoin USDT in de VS kunnen verbieden, heeft CEO Paolo Ardoino geen plannen om zich terug te trekken. Integendeel: hij ziet het als een kans om een geheel nieuwe stablecoin te lanceren die wél voldoet aan de lokale wetgeving.

USDT is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Tether denkt aan tweede stablecoin voor Amerikaanse markt

Volgens Ardoino is USDT ideaal voor opkomende markten, waar snelle transacties en stabiele waarde belangrijker zijn dan strikte regelgeving. “We hebben twee producten nodig met twee verschillende proposities,” zegt hij in een interview met Decrypt. Tether overweegt daarom een aparte ‘betaal stablecoin’ die specifiek gericht is op de Amerikaanse markt en volledig compliant is met de nieuwe wetgeving.

Tether CEO Paolo Ardoino stated that even if U.S. legislation bans the issuance of USDT in the country, the company has no plans to exit the market. Instead, it intends to launch a new payment-focused stablecoin that complies with U.S. regulations. He noted that USDT is better…

— Wu Blockchain (@WuBlockchain) · April 4, 2025

De mogelijke verbanning van USDT komt voort uit wetsvoorstellen als de GENIUS Act en STABLE Act, waarin buitenlandse stablecoin uitgevers aan strenge eisen moeten voldoen, zoals volledige audits en naleving van de Amerikaanse Bank Secrecy Act. Tether, dat gevestigd is in El Salvador, heeft nog nooit een volledige audit ondergaan, maar is naar eigen zeggen wel in gesprek met meerdere Big Four accountants.

Ondanks de zorgen in de sector lijkt Ardoino weinig onder de indruk. Hij noemt de kritiek van concurrenten “wanhoop” en zegt dat ze vooral hoopten dat Tether zou afhaken. Hij benadrukt dat Tether nauw samenwerkt met toezichthouders en dat een vertrek uit de VS nooit serieus op tafel heeft gelegen.

USDT toekomst in VS en Europa onzeker

Toch sluit Ardoino niet uit dat USDT op de lange termijn uit zowel de Amerikaanse als Europese markt zal verdwijnen. Binance heeft de stablecoin eerder al van zijn Europese platformen verwijderd vanwege nieuwe EU regels. Tether speelt hierop in door te investeren in lokale projecten die nieuwe dollar en euro stablecoins ontwikkelen, volledig volgens de EU wetgeving.

Wat betreft de VS hoopt Ardoino dat USDT in ieder geval beschikbaar blijft op secundaire markten. De huidige wetsvoorstellen verbieden alleen directe uitgifte aan Amerikaanse gebruikers, maar laten gebruik via decentralized exchanges zoals Uniswap en Jupiter ongemoeid.

Hij benadrukt dat de toegang tot USDT wereldwijd cruciaal is voor grensoverschrijdende betalingen, vooral in landen waar het financiële systeem minder betrouwbaar is.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Stablecoins Nieuws

Meer nieuws ›