Q1 2025 in crypto: marktdaling, Bitcoin sterker en altcoins onder druk
De cryptomarkt kende een onstuimig eerste kwartaal van 2025. Na de inauguratie van Trump en de daaropvolgende wereldwijde handelsoorlog, bereikte de totale marktwaarde van crypto een piek van 3,8 biljoen dollar, om vervolgens met bijna 19 procent te kelderen naar 2,8 biljoen.
Het rapport van CoinGecko laat zien dat niet alleen koersendaalden, maar ook het vertrouwen in altcoinsen de activiteit op centrale exchanges.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavoen Bybit.
Bitcoin pakt marktaandeel, Ethereum onder druk
Bitcoin blijft de grote jongen in het veld. Met een dominantie van 59,1 procent wint het terrein terug dat het jarenlang verloor aan altcoins. De munt tikte op 22 januari nog een all time high van $106.182 aan, maar sloot Q1 af op $82.514.
Daarmee doet het het nog steeds beter dan Ethereum, dat een vrije val maakte van $3.336 naar $1.805, een daling van ruim 45 procent. Ethereum’s marktaandeel zakt daardoor naar het laagste punt sinds 2019.
CoinGecko 2025 Q1 Crypto Industry Report is now LIVE 📊 Following Trump's inauguration, a global tariff war followed. After reaching a local high of $3.8T, the total crypto market cap fell 18.6% to $2.8T by the end of Q1 2025. Here are 8 key highlights you shouldn't miss 👇
Tegelijkertijd zien we dat stablecoins als Tether (USDT) 5,2 procent van de markt innemen, terwijl USDC terugkeert naar plek zeven. Solana, XRP en BNB presteren ook beter dan Ethereum, dat terrein verliest aan snellere en goedkopere concurrenten.
Handelsvolumes en hype tokens krijgen klappen
De gemiddelde dagelijkse handelsvolumes daalden met 27,3 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Centrale exchanges verhandelden in totaal voor 5,4 biljoen dollar, een daling van 16,3 procent. Binance blijft marktleider met een aandeel van 40,7 procent, maar Bybit zag zijn volume bijna halveren na een hack in februari.
Ook de hype rond tokens via platforms als Pump.fun neemt flink af. In januari werden er nog dagelijks 72000 tokens gelanceerd, maar sinds de rugpull van LIBRA, gepromoot door de Argentijnse president Javier Milei, droogt de interesse op.
Solana en DeFi blijven vechten voor relevantie
Gedecentraliseerde exchanges op het Solana netwerk waren in januari nog goed voor 52 procent van alle DEX handel, maar moesten die koppositie in maart afstaan aan Ethereum. Nieuwe spelers als Sonic Labs en Berachaindrongen plots de top 10 binnen, ten koste van bekende namen als Optimism en Polygon.
De totale waarde die vastzit in DeFi projecten over meerdere blockchains zakte met 27,5 procent, van $177,4 miljard naar $128,6 miljard. Vooral Ethereum’s DeFi ecosysteem kreeg klappen: de TVL daalde met ruim 35 procent. Berachain daarentegen, pas sinds februari actief, haalde in korte tijd een indrukwekkende $5,2 miljard binnen.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.