Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Analist legt uit waarom het aantal investeerders in crypto afneemt

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
analist legt uit waarom het aantal investeerders in crypto afneemt
analist legt uit waarom het aantal investeerders in crypto afneemt

Volgens Mike Novogratz, CEO van Galaxy Digital, staan de financiële markten aan het begin van een diepgaande verandering die investeerders nerveus maakt. In reactie daarop vluchten velen naar traditionele veilige havens zoals goud, terwijl de cryptomarkt moeite heeft om zich staande te houden.

In een gesprek met CNBC benadrukte Novogratz dat de recente stijging van de rente onverwacht kwam en grote impact heeft gehad op de wereldeconomie. Hij koppelde deze marktdynamiek aan bredere geopolitieke veranderingen die het fundament van het mondiale economische en veiligheidsbeleid op losse schroeven zetten.

“Dat Trump zei ‘wacht even, ik wil dat veranderen’, heeft voor grote onzekerheid gezorgd”, aldus Novogratz. Hij benadrukte dat deze onrust voelbaar is in vrijwel elke activaklasse.

De aantrekkingskracht van crypto neemt af

De aantrekkingskracht van crypto neemt af, omdat onzekerheid investeerders richting goud duwt. De Amerikaanse aandelenmarkt heeft dit jaar al bijna 10% ingeleverd, maar Novogratz denkt dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Volgens hem onderschatten veel beleggers de omvang van de structurele veranderingen die gaande zijn.

“Mensen worden voorzichtiger”, stelde hij, en merkte op dat Bitcoin, dat vaak wordt gezien als digitaal goud, het moeilijk heeft wanneer angst overheerst. “We hebben maar weinig nieuwe kopers gezien”, voegde hij toe, wat aangeeft dat onzekerheid de instroom in crypto aanzienlijk afremt.

Goud daarentegen wint juist aan kracht. Volgens Novogratz weerspiegelt de goudprijs het afnemende vertrouwen in het financieel beheer van overheden. Hij wees op de toenemende aankopen van goud door buitenlandse centrale banken, en suggereerde dat er binnen afzienbare tijd een BRICS valuta kan ontstaan die mogelijk aan goud gekoppeld is.

Bitcoin is doing what it’s supposed to. Acting as a report card on financial stewardship. In times of uncertainty, it reflects both the flight to safety and a long-term bet on a new financial system. But as a young asset, it still needs calm to grow. Adoption doesn’t thrive in…

— Mike Novogratz (@novogratz) · April 16, 2025

Turbulentie op de obligatiemarkt

Daarnaast ziet Novogratz tekenen dat de wereldeconomie afglijdt naar een patroon dat eerder past bij opkomende markten.

“De rente stijgt, de dollar verliest kracht, dat wijst erop dat we ons meer als een opkomende markt gaan gedragen”, zei hij. Ooit konden ontwikkelde economieën langdurig grote tekorten aanhouden zonder reactie van de obligatiemarkten. Dat tijdperk lijkt nu voorbij.

De recente turbulentie op de obligatiemarkt wijst volgens hem op een gebrek aan vertrouwen in het huidige beleid. Zelfs beperkte renteverhogingen hebben nu enorme gevolgen, gezien de omvang van de Amerikaanse staatsschuld. Novogratz denkt dan ook dat we aan het begin staan van een bredere economische herstructurering, waarbij stabiliteit voor beleggers steeds belangrijker wordt en crypto mogelijk pas later weer terrein wint.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Cryptomarkt Update

Meer nieuws ›