Is $104.000 Bitcoin zijn nieuwe bodem of toch niet?
In het Bitcoin ecosysteem begint zich een nieuwe vorm van centralisatie te ontwikkelen. Of dat goed of slecht is, dat laten we in dit artikel in het midden. Wel zien we een verschuiving met impact en de markt kan die niet langer negeren.
Bitcoin zijn centralisatie verschuiving
Bitcoinis gebouwd op het kernprincipe van decentralisatie. In essentie betekent dit dat geen enkele persoon of organisatie de touwtjes in handen heeft, maar dat ideaal begint langzaam te vervagen.
De IBIT spot ETF van BlackRock bezit inmiddels meer dan 631.000 BTC ter waarde van circa $65 miljard. Dat is bijna 3% van het totale Bitcoin aanbod samengebracht in een institutionele wallet. Dit is een groot deel van de vaste 21 miljoen BTC die nu sterk geconcentreerd is.
🚨 CMC News: BlackRock Bitcoin ETF Accumulates 631,962 $BTC Worth $65 Billion BlackRock's spot Bitcoin ETF now holds 631,962 $BTC valued at approximately $65 billion. This represents nearly 3% of the total Bitcoin supply under management. The milestone demonstrates growing…
Volgens onze analyse gaat het hierbij niet alleen om adoptie, maar om een structurele verschuiving in het liquiditeits profiel van BTC.
Nu steeds meer BTC is vergrendeld in cold wallets, neemt de volatiliteit af. Wat ontstaat is schaarser activum, meer als digitaal goud en minder als een gok eenheid. Het idee dat Bitcoinzes cijfers bereikt, zou dus niet het eindpunt, maar juist het begin kunnen zijn. Deze centralisatie herdefinieert risico niet als gevaar, maar mogelijk als bullish factor.
Lagere volatiliteit legt de basis voor Bitcoin
Grote kapitaalstromen naar Bitcoin ETF’s hebben keer op keer als factor voor bullish prijsactie gefungeerd. In november 2024 was IBIT de drijvende kracht achter record instromen van $5,60 miljard, wat samenviel met een rally van 45% richting $99.000.
Ook op 1 dag in maart 2024 werd een instroom van $850 miljoen in IBIT geregistreerd, vlak voor de nieuwe all time high van BTC boven $74.000. In februari 2024 zagen we wekelijkse instromen van meer dan $1,1 miljard in spot ETF’s zoals IBIT en Fidelity’s FBTC, wat zorgde voor aanhoudende stijging.
Bron: Hewhedge
Met elke nieuwe golf van instroom neemt de volatiliteit van BTC af waardoor rallies niet langer voortkomen uit hype maar uit solide support. Het zou dus kunnen zijn om nu al te spreken van een piek, alleen omdat de liquiditeit centraliseert.
Het grotere plaatje suggereert dat Bitcoinzich voorbereidt op een volgende stijging, gedreven door echt kapitaal in plaats van speculatieve hysterie.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.