Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Coinbase aangeklaagd om datalek en verzwegen FCA boete

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
coinbase datalek fca boete rechtszaak 2025
coinbase datalek fca boete rechtszaak 2025

Coinbase ligt opnieuw onder vuur. Investeerder Brady Nessler sleept het Amerikaanse cryptoplatform voor de rechter vanwege een datalek en een boete van de Britse toezichthouder FCA die volgens hem veel te laat openbaar zijn gemaakt. Op 22 mei dient hij een class action in bij de rechtbank van Oost Pennsylvania.

Hij stelt dat Coinbase cruciale informatie over risico’s heeft achtergehouden, waardoor beleggers misleid zijn.

Crypto is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Miljoenenfraude en vertraagde bekendmaking

De zaak draait om een datalek dat volgens de aanklacht al in december 2024 begon, maar pas op 15 mei 2025 werd toegegeven. Cybercriminelen zouden buitenlandse klantenservicemedewerkers hebben omgekocht om toegang te krijgen tot interne systemen van Coinbase. Gevoelige gegevens van gebruikers, waaronder namen, adressen en ID documenten, werden buitgemaakt. In ruil vroegen de aanvallers 20 miljoen dollar losgeld.

NEW: Investor Brady Nessler filed a class-action lawsuit against Coinbase and two executives in Pennsylvania federal court on May 22. The suit alleges Coinbase's stock price dropped significantly after data breach disclosure and violating an FCA agreement.

— Bitcoin News (@BitcoinNewsCom) · May 26, 2025

Coinbase stelde in een blog post dat minder dan 1% van de actieve gebruikers getroffen is, maar dat weerhield het aandeel COIN er niet van om met 7,2% te kelderen naar $244 op de dag van de bekendmaking. Het aandeel herstelde kort naar $266, maar sloot uiteindelijk op $263 op 23 mei. Ondanks de onrust staat COIN nog steeds 6% in de plus voor 2025.

De volledige aanklacht is terug te lezen via deze interne samenvatting.

FCA boete verzwegen bij beursgang

Naast het datalek verwijst de aanklacht ook naar een boete van $4,5 miljoen die Coinbase in juli 2024 kreeg van de Britse Financial Conduct Authority. Die boete volgde op het onboarden van ruim 13.000 risicovolle klanten in strijd met een afspraak uit 2020. Volgens Nessler verzuimde Coinbasedeze informatie te melden tijdens zijn beursgang in april 2021, waardoor het aandeel kunstmatig werd opgeblazen.

Niet alleen Coinbase zelf, maar ook CEO Brian Armstrong en CFO Alesia Haas worden persoonlijk genoemd in de aanklacht. De schadevergoeding waar Nessler op mikt, is niet gespecificeerd, maar hij vertegenwoordigt een groep beleggers die COIN aandelen kochten tussen 14 april 2021 en 14 mei 2025.

Coinbase reageert nog niet op de aanklacht

Coinbase heeft nog geen officiële verklaring afgelegd over deze nieuwste rechtszaak. Het bedrijf gaf eerder wel aan samen te werken met het Amerikaanse ministerie van Justitie bij het onderzoek naar het datalek. De zaak komt bovenop minstens zes andere lopende zaken, waaronder klachten over het misbruik van gegevens van gebruikers.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Coinbase Nieuws

Meer nieuws ›