Indiase overheid opent deur naar crypto versoepeling
India’s crypto industrie ziet eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Wat begon als een markt die de overheid liever negeerde of zelfs tegenwerkte, lijkt nu voorzichtig aan invloed te winnen in de politieke wandelgangen van New Delhi.
Dankzij het pro crypto sentiment van Donald Trump, die sinds januari weer in het Witte Huis zit, is ook de Indiase overheid soepeler gaan praten met de sector. De zware belastingen die sinds 2022 golden, worden opnieuw onder de loep genomen.
Crypto is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Strenge belastingen dwingen handel naar het buitenland
Sinds 2022 moeten Indiërs 30% belasting betalen op hun crypto winsten, plus 1% op iedere transactie. Volgens onderzoek van het Esya Centre zorgde dat ervoor dat ruim 90% van de digitale handel door Indiërs naar het buitenland verhuisde. Het gevolg: een kelderende binnenlandse markt en verlies aan belastinginkomsten.
Crypto Comeback in India? 🇮🇳 After a brutal 30% tax in 2022 drove 90% of crypto trading offshore, tides may be turning. As per the FT , the Indian government is holding weekly policy talks, and tax cuts are on the table. Analysts can see India’s crypto market growing 6x by…
De sector wil dat de overheid deze onredelijke taksen terugbrengt naar een werkbaar niveau. Een veelgenoemd voorstel is een transactietaks van 0,1% genoeg om te blijven monitoren, maar laag genoeg om handel weer aantrekkelijk te maken.
Volgens Ashish Singhal, medeoprichter van CoinSwitch, spreken beleidsmakers nu maandelijks of zelfs wekelijks met de industrie. Tot voor kort gebeurde dat slechts één keer per halfjaar.
Meer achtergrond over deze ontwikkeling lees je in dit artikel van het FT.
Trump effect zichtbaar tot in India
De terugkeer van Trump heeft internationaal effect, stelt Coinbase’s Tom Duff Gordon. Sinds zijn herverkiezing voelen crypto ondernemingen wereldwijd meer ruimte. In India vertaalde dat zich direct in actie: de overheid herbekijkt haar beleidsnota, de centrale bank blijft stil en grote exchanges keren terug.
Binance en Coinbase zijn inmiddels weer actief op de Indiase markt. Coinbase kreeg dit jaar nog een belangrijke goedkeuring van toezichthouders, waarmee ze officieel opnieuw mogen opereren in het land.
Volgens schattingen van Grant Thornton groeit de Indiase cryptomarkt van $2,5 miljard nu naar ruim $15 miljard in 2035. De markt in het meest bevolkte land ter wereld lijkt dus allesbehalve afgeschreven.
Beeldvorming blijft een obstakel
Toch blijft de publieke opinie een struikelblok. Veel Indiërs denken nog altijd dat crypto illegaal is. Volgens jurist Suril Desai komt daar langzaam verandering in, vooral dankzij jongere generaties en rijke families die via hun family offices actief worden in Web3 en digitale assets.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.