Crypto in het rood na Amerikaanse aanval op Iran: ETH en altcoins krijgen klappen
De cryptomarkt krijgt vandaag flinke klappen te verduren. Terwijl geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten tot een kookpunt zijn gekomen, kleuren de koersen overwegend rood. Vooral Ethereum heeft het zwaar: met een daling van ruim 6% en liquidaties ter waarde van $283 miljoen voert ETH de lijst van slachtoffers aan.
Ook Bitcoin en andere grote altcoins zijn in mineur, met een algehele negatieve tendens onder investeerders.
Ethereum is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Ethereum hard geraakt door liquidaties
In de afgelopen 24 uur is er voor $685 miljoen aan posities geliquideerd. Ethereum was goed voor het grootste deel daarvan, gevolgd door Bitcoin dat met $152 miljoen aan liquidaties ook zwaar is getroffen. De Fear & Greed Index staat op 42, wat betekent dat de markt in de ‘Fear’ zone zit. Traders nemen minder risico en dat zie je meteen terug in het sentiment: rode cijfers domineren het overzicht.
Bitcoin zakt lichtjes met 0.93% naar $102.615, maar weet zich relatief stabiel te houden ten opzichte van andere munten. Ethereum staat op $2.273 na een klap van -6.38%. Ook Solana (-4.28%), XRP (-3.04%), Dogecoin (-4.03%) en Lido Staked Ether (-6.15%) leveren stevig in.
Opvallend is dat de Bitcoin dominantie licht oploopt naar 61.97%, wat aangeeft dat traders hun vertrouwen vooral in BTC blijven leggen tijdens onrustige tijden.
Escalatie Midden-Oosten drukt op sentiment
De negatieve stemming wordt voor een groot deel gevoed door het escalerende conflict tussen de Verenigde Staten en Iran. In de nacht van zaterdag op zondag heeft president Trump het bevel gegeven om drie nucleaire installaties in Iran aan te vallen. Onder de doelen bevonden zich onder meer de zwaarbewaakte faciliteiten in Natanz en Fordow.
De aanval volgt op weken van oplopende spanningen tussen Israël en Iran, waarbij Trump herhaaldelijk had gedreigd met militair ingrijpen. Die dreiging is nu werkelijkheid geworden.
Deze geopolitieke ontwikkeling zet druk op alle financiële markten, waaronder crypto. Beleggers zoeken veiligheid of trekken zich terug, wat leidt tot paniekverkopen en toegenomen volatiliteit. Ook altcoins als Aptos (-12.2%), Injective (-11.2%) en Celestia (-10.7%) krijgen harde klappen, en zelfs memecoins als FLOKI (-8.6%) ontkomen niet aan de verkoopgolf.
Enkele lichtpuntjes tussen het rood
Tussen de dalers zijn er een paar positieve uitschieters. Story Protocol (IP) stijgt met 4.4% naar $2.77 en laat zien dat er nog ruimte is voor groei, zelfs in een bearish klimaat. Ook PAX Gold en Tether Gold klimmen licht met respectievelijk +0.85% en +0.72%, wat aantoont dat beleggers goud gerelateerde tokens opzoeken als veilige haven.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.