Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Hugh Hendry waarschuwt voor deflatie en zet in op Bitcoin

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
Hugh Hendry waarschuwt voor deflatie en zet in op Bitcoin
Hugh Hendry waarschuwt voor deflatie en zet in op Bitcoin

Hugh Hendry, beter bekend als The Acid Capitalist, schuift aan bij Michaël van de Poppe voor een stevig gesprek over economie, geopolitiek en marktrisico’s. Volgens de voormalige hedgefondsmanager zijn het niet langer de Verenigde Staten die de toon zetten, maar China. En als het land straks de stekker uit zijn huidige strategie trekt, kan dat wereldwijd tot onrust leiden.

China zit aan het stuur

Volgens Hendry draait het beleid van China volledig om één ding: het binnenlandse groeicijfer van minstens 5%. Om dat te halen pompt de Chinese overheid kapitaal richting de exportsector en houdt het de wisselkoers kunstmatig laag. Maar zodra blijkt dat deze aanpak dat groeipercentage niet meer oplevert, verwacht hij een omslag. “Als dat kantelpunt komt, kunnen de gevolgen voor de VS en Europa enorm zijn,” zegt hij.

Daarbovenop komen de dreigende tarieven van Donald Trump. Een mogelijke invoerheffing van 50% op Chinese producten zou niet zozeer voor inflatie zorgen, maar juist leiden tot economische verarming. Winkels als Walmart zouden hun kosten doorberekenen, terwijl de lonen niet meestijgen. “Dat voelt als inflatie, maar in werkelijkheid is het gewoon minder koopkracht,” aldus Hendry.

China is more important to focus on than the U.S. That's why I'm analyzing the Chinese Renminbi for instance for #Altcoin price action. I discussed the importance of China with @hendry_hugh , watch it here: https://t.co/arK9YgaT9u

— Michaël van de Poppe (@CryptoMichNL) · June 20, 2025

Deflatie en Bitcoin als uitweg

Waar veel analisten focussen op inflatie, denkt Hendry juist dat 2025 een deflationair jaar wordt. De rente in de VS zou volgens hem weleens onder de 2% kunnen duiken. Hij noemt specifiek de Amerikaanse SOFR contracten als interessante manier om hierop in te spelen. Beleggers kunnen via opties inspelen op dalende rentes tussen eind 2025 en zomer 2026.

Zijn favoriete hedge tegen dit scenario? Bitcoin. “Het is de enige risicovolle belegging met echte asymmetrie omhoog,” zegt hij stellig. Hendry zit dan ook long op Bitcoin, mocht het wereldwijde financiële systeem verder gaan schuiven. Zijn waarschuwing is duidelijk: als de S&P 500 onder de 5.700 punten duikt, verwacht hij een sterke correctie en nog meer deflatie.

Starten met Bitcoin via OKX

Voor beleggers die hun portfolio opnieuw willen opbouwen, wijst Van de Poppe op OKX. Het platform is volledig gereguleerd in Europa en biedt nieuwe klanten tot €50 aan gratis Bitcoin bij registratie. Door een account aan te maken en minimaal €100 aan crypto te storten, krijgen gebruikers direct €20 in BTC.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Bitcoin Nieuws

Meer nieuws ›