Tsjechische centrale bank stapt crypto in via Coinbase
De Tsjechische centrale bank waagt zich voor het eerst aan crypto gerelateerde investeringen. Uit een nieuwe 13F rapportage aan de Amerikaanse toezichthouder blijkt dat de bank in het tweede kwartaal van 2025 voor ruim $18 miljoen aan aandelen Coinbase heeft gekocht. Tegelijkertijd werd ook het belang in Palantir Technologies flink uitgebreid.
Centrale bank koopt voor miljoenen in bij Coinbase en Palantir
Volgens het SEC document kocht de Tsjechische centrale bank in totaal 51.732 aandelen Coinbase. De investering markeert de eerste stap van de instelling in de richting van crypto exposure via traditionele markten. Ook het belang in Palantir Technologies werd vergroot met 49.135 aandelen, waarmee het totaal nu op bijna 520.000 staat.
The Czech National Bank added 51,732 shares of Coinbase (COIN) in Q2 2025, worth over $18M, marking its first position in the crypto exchange. It also increased its stake in Palantir (PLTR) by 49,135 shares, now holding 519,950 total.
Palantir presteert dit jaar opvallend goed: het aandeel steeg in de eerste helft van 2025 met maar liefst 80%. Dat is aanzienlijk beter dan de S&P 500, die in dezelfde periode slechts 5,5% won. De hype rond kunstmatige intelligentie en sterke kwartaalcijfers stuwen het vertrouwen in het bedrijf.
Coinbase doet het op de beurs ook niet onverdienstelijk. Het platform werd in mei opgenomen in de S&P 500 als eerste crypto gerelateerd bedrijf ooit. Sindsdien schoot de koers met 41% omhoog in het eerste halfjaar, gevolgd door nog eens 10% winst in de weken erna. In de afgelopen maand is de koers zelfs met 60% gestegen, aldus Google Finance.
Coinbase worstelt met cijfers, maar bouwt stevig door
Ondanks de stevige koersontwikkeling kent Coinbase ook mindere cijfers. In het eerste kwartaal van 2025 daalde de omzet met 10% tot $2 miljard. Het nettoresultaat kelderde met 95% naar $66 miljoen, grotendeels door een papieren verlies van $596 miljoen op de crypto portefeuille. De handelsvolumes daalden met ruim 10%, wat mede wordt toegeschreven aan strengere regelgeving en handelstarieven onder het beleid van president Trump.
Toch wist Coinbase analisten te verrassen met een winst per aandeel van $1,94.
Ondertussen blijft het bedrijf zich strategisch uitbreiden. In mei nam Coinbase het derivaten platform Deribit over voor $2,9 miljard. Ook werd Liquifi ingelijfd, een platform voor token beheer dat zich richt op vroege fase projecten. Daarmee versterkt Coinbase zijn positie in zowel spot als derivatenhandel én in token infrastructuur.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.