Stablecoins financieren de staat: waarom Hayes all in op crypto is
Bitcoin gooit olie op het vuur met zijn nieuwste marktvoorspelling: Bitcoin gaat volgens hem naar 250.000 dollar en Ethereum schiet door naar 10.000 dollar, nog voor het einde van dit jaar. Maar zijn visie draait niet alleen om prijsdoelen. Hayes ziet crypto als het nieuwe speelveld voor een Amerikaanse economische revolutie, aangejaagd door de oorlogseconomie van president Trump.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Trump drukt op het gaspedaal
Volgens Hayes is er iets groots aan het ontstaan: een overheidsgestuurde kredietinjectie richting industrie, defensie én crypto. Hij noemt het “QE 4 Poor People”, waarbij banken gestimuleerd worden om te lenen aan bedrijven die ‘kritiek’ zijn voor de Amerikaanse economie. Daardoor ontstaat een vorm van moderne industriële fascisme, waarbij winst wordt gegarandeerd door overheidscontracten en productie op oorlogsniveau.
🔥 LATEST: Arthur Hayes targets Bitcoin to hit $250,000 and Ethereum to $10,000 by year-end. He also says Trump's wartime economic policies create credit growth that flows into crypto, with stablecoin issuers buying T-bills to finance government deficits.
Deze strategie stimuleert enorme geldcreatie via het commerciële banksysteem. En waar stroomt een flink deel van dat geld naartoe? Juist: crypto. Volgens Hayes zorgt dit voor de perfecte voedingsbodem voor een volgende bullmarkt, met Ethereum in de hoofdrol.
Stablecoins financieren de oorlog
Een van de opvallendste claims uit zijn essay is hoe stablecoins zoals Tether een cruciale rol gaan spelen in het financieren van de Amerikaanse staatsschuld. Stablecoin uitgevers stoppen hun reserves in Amerikaanse T bills, die als uiterst veilig en liquide worden gezien. Als de cryptomarkt groeit, groeit ook het bedrag dat automatisch in T bills belandt.
Volgens Hayes leidt een stijging van de totale cryptomarkt naar 100 biljoen dollar tot zo’n 9 biljoen dollar aan extra vraag naar staatsobligaties. Daarmee ontstaat een gesloten cirkel: meer krediet zorgt voor stijgende koersen, meer stablecoins, en dus meer geld voor de overheid.
Ethereum centraal in de hype
Hayes is uitgesproken bullish over Ethereum. Zijn fonds Maelstrom richt zich volledig op DeFi, ERC 20 tokens en alles wat met Ethereum te maken heeft. Hij ziet een explosieve rally aankomen die de hele markt op zijn kop gaat zetten. Ethereum is volgens hem jarenlang genegeerd, maar krijgt nu volledige aandacht van zowel institutionele beleggers als de nieuwe generatie traders.
De volledige analyse lees je in Hayes’ uitgebreide blogpost.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.