Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Crypto ziet eerste uitstroom in 15 weken door Fed signalen

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
Crypto ziet eerste uitstroom in 15 weken door Fed signalen
Crypto ziet eerste uitstroom in 15 weken door Fed signalen

Na vijftien weken van onafgebroken instroom draaien de digitale asset markten deze keer de andere kant op. In totaal stroomt er vorige week $223 miljoen weg uit beleggingsproducten voor crypto. Opmerkelijk genoeg begint de week juist positief met $883 miljoen instroom, maar halverwege slaat het sentiment om. Strakkere toon vanuit de Amerikaanse centrale bank en sterker dan verwachte economische cijfers lijken de aanleiding. Het resultaat: een flinke kapitaalvlucht richting het einde van de week, waarbij vrijdag alleen al meer dan $1 miljard wordt teruggetrokken.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Bitcoin krijgt de grootste klap

Van alle digitale assets voelt Bitcoin de negatieve stemming het hardst. Er vloeit $404 miljoen uit, ondanks dat de munt dit jaar al $20 miljard aan nieuwe instroom heeft gezien. Deze gevoeligheid voor het monetaire beleid van de VS zorgt ervoor dat beleggers snel winst nemen wanneer de Fed signalen geeft over een strakker beleid. De recente risk off houding op de markt versterkt dit effect. Bitcoin blijft stabiel ondanks deze volatiliteit.

Ethereum en altcoins houden stand

Terwijl Bitcoin geld verliest, blijft Ethereum indruk maken met zijn vijftiende opeenvolgende week van instroom. Met $133 miljoen extra kapitaal laat de munt zien dat het vertrouwen groot blijft, zoals blijkt uit sterke kapitaaltoename in Ethereum ETF’s. Ook andere munten doen het goed. XRP trekt $31,2 miljoen aan, Solana $8,8 miljoen en SEI $5,8 miljoen. Kleinere instromen zijn er voor Aave ($1,2 miljoen) en Sui ($0,8 miljoen). Deze cijfers suggereren dat beleggers selectief blijven investeren in projecten waar ze lange termijn potentie in zien, zoals blijkt uit de recente altcoin rally.

Kortetermijnreactie of trendbreuk

Ondanks de uitstroom van afgelopen week blijft het grotere plaatje positief. In de afgelopen 30 dagen kwam er nog $12,2 miljard bij in digitale asset producten, goed voor de helft van alle instroom dit jaar. De kans is groot dat we hier vooral te maken hebben met tijdelijke winstnemingen na een periode van sterke groei. Volgens CoinShares vormt dit eerder een korte adempauze dan het begin van een langdurige daling.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Ethereum Nieuws

Meer nieuws ›