Grootste staatsfonds ter wereld stilletjes blootgesteld aan Bitcoin
Het grootste staatsinvesteringsfonds ter wereld, het Noorse NBIM, heeft zijn indirecte Bitcoin blootstelling flink vergroot. Uit cijfers van K33 Research blijkt dat het fonds inmiddels via bedrijven als Strategy, Coinbase en Metaplanet maar liefst 7.161 BTC in handen heeft. Dat komt neer op ongeveer $862,8 miljoen aan Bitcoin, zonder dat het fonds zelf ook maar één coin direct bezit.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Bijna verdrievoudiging in één jaar
In slechts twaalf maanden tijd is de Bitcoin blootstelling van NBIM met 192% gegroeid. Vooral het laatste halfjaar ging hard, met een stijging van 3.340 BTC. De stijging komt vooral door het belang in Strategy (voorheen MicroStrategy), dat inmiddels goed is voor een belang van $1,18 miljard. Dit aandeel was eind vorig jaar nog $514 miljoen waard, maar groeide flink dankzij zowel koerswinst als de enorme Bitcoin inkopen van het bedrijf zelf.
Volgens analist Vetle Lunde van K33 is deze BTC blootstelling waarschijnlijk niet bewust gekozen, maar het gevolg van NBIM’s brede spreiding in technologieaandelen. Toch ziet hij het als een duidelijk teken dat Bitcoin zijn weg blijft vinden naar institutionele portefeuilles, of dat nou expres gebeurt of niet. Per Noorweegse burger komt de BTC blootstelling neer op $138.
Bitcoin mainstream, ook zonder directe aankoop
NBIM investeert via zijn beheerder Norges Bank Investment Management in duizenden bedrijven wereldwijd en heeft ruim $1,5 biljoen aan vermogen. De BTC exposure ontstaat doordat meerdere van deze bedrijven grote hoeveelheden Bitcoin op hun balans zetten. Naast Strategy zijn ook Coinbase, Block, MARA en Metaplanet goed voor een deel van de exposure.
De Bitcoin koers staat op dit moment op $121.500, een stijging van 1,2% in de afgelopen 24 uur. In juli piekte de koers zelfs op $123.000. Hoewel dat in dollars een all time high is, ligt de top in euro’s nog net iets hoger: rond de €105.600. Die grens fungeert momenteel als weerstand voor verdere stijgingen, vooral gezien de verzwakte dollar na de inauguratie van Trump begin dit jaar.
Een andere mogelijke katalysator voor meer institutionele instroom is Trumps recente besluit om pensioenfondsen van $9 biljoen open te stellen voor crypto investeringen. Daarmee lijkt de deur naar mainstream adoptie verder opengezet te worden. Bekijk het volledige rapport van K33 via deze link of bekijk de officiële halfjaar rapportage van NBIM op hun website.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.