Gemini wil naar Nasdaq ondanks $282 miljoen verlies in 2025
Crypto exchange Gemini wil de stap naar de beurs zetten en heeft daarvoor z’n plannen uit de doeken gedaan in een officiële S-1 filing. Als alles volgens plan verloopt, zal het bedrijf worden genoteerd op de Nasdaq onder de ticker GEMI. Daarmee wordt Gemini de derde Amerikaanse crypto exchange op de beurs, na Coinbase en het recent genoteerde Bullish.
De aanvraag was in juni al vertrouwelijk ingediend, maar is nu publiek beschikbaar via de SEC website. In de documenten staan opvallende details over de financiële gezondheid van het bedrijf én over de samenwerking met Ripple.
Dieprode cijfers en reorganisatie
Gemini draait op dit moment flinke verliezen. In de eerste zes maanden van 2025 kijkt het bedrijf aan tegen een nettoverlies van $282,5 miljoen. Dat is een flinke verslechtering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het verlies nog $41,4 miljoen bedroeg. Ook de aangepaste EBITDA daalde van een winst van $32 miljoen naar een verlies van $113,5 miljoen. In heel 2024 stond Gemini al $158,5 miljoen in het rood, bij een omzet van $142,2 miljoen.
Ondertussen kiest het bedrijf ervoor om het klantenbestand deels onder te brengen bij een nieuwe entiteit in Florida: Moonbase. De oorspronkelijke Gemini Trust blijft actief in New York. Deze stap lijkt mede ingegeven door de strengere regelgeving in New York, waar stakingdiensten niet worden aangeboden door Gemini. In alle andere Amerikaanse staten kunnen klanten wel gebruikmaken van staking.
Kredietlijn van Ripple ligt klaar
In juli 2025 heeft Gemini bovendien een kredietlijn geopend met Ripple. De deal biedt toegang tot $75 miljoen, uitbreidbaar naar $150 miljoen, en wordt uitgekeerd in Ripple’s RLUSD stablecoin. Tot nu toe is er nog geen gebruikgemaakt van deze kredietfaciliteit, maar de mogelijkheid ligt er klaar voor als Gemini extra liquiditeit nodig heeft.
Het is nog niet bekend tegen welke prijs de aandelen naar de beurs gaan. Wel is duidelijk dat grote banken als Goldman Sachs, Citi, Morgan Stanley en Cantor betrokken zijn als boekhouders en begeleiders van de beursgang.
Of de beursgang van Gemini succesvol wordt, is moeilijk in te schatten. De interesse in crypto aandelen leeft nog steeds, maar de stevige verliezen kunnen voor beleggers een waarschuwing zijn. De komende maanden zullen uitwijzen of GEMI een nieuwe groeibriljant wordt, of vooral een gewaagde gok.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.