Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

New York wil 0,2% belasting op alle crypto transacties

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
ny crypto tax
ny crypto tax

New York wil crypto handelaren laten meebetalen aan een nieuwe belastingmaatregel. Assembly member Phil Steck stelt voor om een belasting van 0,2% te heffen op elke crypto transactie binnen de staat. Het wetsvoorstel, bekend als Bill A08966, mikt op een jaarlijkse opbrengst van zo’n $158 miljoen. Dat geld moet rechtstreeks naar preventieprogramma’s voor drugsverslaving op scholen in upstate New York gaan.

Steck, die voorzitter is van de commissie voor Alcoholisme en Drugsmisbruik, richt zich met dit plan op NFT handel, transacties met stablecoins én digitale activa die voortkomen uit staking en mining. De wet zou al vanaf 1 september 2025 ingaan als deze wordt aangenomen.

Ethereum is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Crypto’s krijgen dezelfde behandeling als cash

New York behandelt crypto al sinds 2023 als een cash equivalent voor belastingdoeleinden. Net als zeven andere staten, waaronder Californië, rekent de staat momenteel al vermogenswinstbelasting, schenkbelasting en erfbelasting op digitale activa. Deze nieuwe belasting komt daar bovenop en zou specifiek gelden voor elke verkoop of overdracht van digitale bezittingen.

Volgens Steck zijn veel crypto investeerders vooral uit op snelle winst. Hij ziet het dan ook als logisch dat ze iets bijdragen aan de bestrijding van verslaving, een probleem dat volgens hem deels samenhangt met hebzucht en riskante investeringen. Ook benoemt hij het hoge energieverbruik van crypto mining als een bijkomend nadeel.

Hoe komt hij aan die $158 miljoen?

De belastingraming is gebaseerd op data van crypto analysebedrijf Chainalysis. Die becijferden dat tussen juli 2022 en juni 2023 ongeveer $1 biljoen aan crypto naar de VS werd gestuurd. Steck berekende op basis van New York’s aandeel in het Amerikaanse bbp dat dit voor de staat neerkomt op zo’n $79 miljard aan jaarlijkse transacties. Een belasting van 0,2% op dat bedrag levert dan het verwachte bedrag op.

De Department of Financial Services van New York gaf geen concrete transactiedata vrij, maar liet eerder wel weten toezicht te houden op 845 miljoen transacties verspreid over 20 instellingen. Hoeveel daarvan afkomstig zijn van New Yorkers is niet bekend. Toch lijkt het voorstel van Steck in lijn met een bredere trend: crypto strakker reguleren en mee laten betalen aan maatschappelijke problemen.

De volledige wetsvoorsteltekst is te vinden via de officiële New York Assembly website.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Regulatie Nieuws

Meer nieuws ›