Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Korea telt duizenden miljonairs in crypto, belasting volgt pas in 2027

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
south korea bitcoin wealth growth
south korea bitcoin wealth growth

In Zuid-Korea zijn inmiddels meer dan 10.000 crypto investeerders die elk meer dan $710.000 aan digitale valuta bezitten. Dat blijkt uit cijfers die de financiële toezichthouder heeft gedeeld met het parlement. De data komt van de vijf grootste crypto beurzen van het land, waaronder Upbit en Bithumb, en laat zien dat crypto bezit daar inmiddels serieuze vormen aanneemt.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Twintigers met hoogste gemiddelde bezit

Opvallend is dat hoewel de meeste grote houders in hun vijftiger jaren zijn, twintigers gemiddeld het meeste bezitten. In totaal zijn er 10.810 Zuid-Koreanen die op de vijf grote exchanges meer dan KRW 1 miljard (ongeveer $710.000) aan crypto bezitten. Hun gemiddeld bezit? Ongeveer $1,59 miljoen per persoon.

137 van die grote beleggers zijn twintigers, maar hun gemiddelde bezit ligt rond de $1,92 miljoen. Ter vergelijking: veertigers en vijftigers zitten rond de $1,6 miljoen, terwijl dertigers en zestigplussers iets hoger zitten rond de $1,76 miljoen.

De meeste van deze high end investeerders zitten op Upbit: ruim 76% van alle grote houders gebruikt dat platform. Daarmee is Upbit duidelijk het voorkeursplatform voor wie serieuze bedragen in crypto beheert.

Grote groei in gebruikers en bezittingen

In totaal zijn er nu ruim 10,8 miljoen gebruikers met een actief handelsaccount op een van de grote vijf platforms (Upbit, Bithumb, Coinone, Korbit en GOPAX). Samen bezitten zij zo’n 111 biljoen Koreaanse won, wat omgerekend meer dan $84 miljard is. Dat betekent een gemiddeld bezit van iets meer dan $1.000 per persoon.

Upbit springt er ook hier weer uit: gebruikers op dat platform bezitten gemiddeld $1.468 aan crypto, ver boven het gemiddelde. Ter vergelijking: bij bijvoorbeeld Coinone ligt dat gemiddelde op slechts $467.

Crypto belasting in Zuid-Korea blijft voorlopig uit. De heffing op winsten uit crypto is namelijk opgeschort tot januari 2027. Maar volgens critici is het goed mogelijk dat de overheid dat moment wel gaat aangrijpen om alsnog belasting te gaan heffen. In de tussentijd is er volgens parlementariër Park Sung hoon vooral behoefte aan een eerlijke en duidelijke regelgeving die beleggers voldoende bescherming biedt.

Meer details over dit onderzoek zijn te vinden op Yonhap News. Dit onderzoek komt op een moment dat landen zoals de Filipijnen zelfs plannen indienen voor 20 jarige Bitcoin strategieën, wat de groeiende wereldwijde rol van crypto benadrukt.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Altcoins Nieuws

Meer nieuws ›