$1.43 miljard verlaat crypto ETP’s: wat zit er achter deze uitverkoop?
De cryptomarkt kende afgelopen week een stevige terugslag met de grootste uitstroom aan kapitaal sinds maart. In totaal stroomde er maar liefst $1.43 miljard weg uit digitale beleggingsproducten, terwijl het handelsvolume van exchange traded products (ETP’s) juist piekte naar $38 miljard. Dit volume ligt zo’n 50% boven het gemiddelde van dit jaar en past in de recente verschuiving waarbij ETF’s nu de exchanges domineren. Bekijk voor bredere achtergrond ook onze ETF pagina.
Beleggers reageerden heftig op zorgen rond het beleid van de Amerikaanse centrale bank. Begin van de week heerste er pessimisme over mogelijke renteverhogingen, wat leidde tot een forse uitstroom van $2 miljard. Later keerde het sentiment enigszins door een mildere toon van Fed voorzitter Jerome Powell tijdens het Jackson Hole Symposium, waarna er richting het einde van de week weer $594 miljoen aan nieuw kapitaal de markt instroomde.
Ethereum is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Bitcoin leidt de uitstroom, Ethereum toont veerkracht
Bitcoin kreeg het het zwaarst te verduren en noteerde een uitstroom van $1 miljard. Ethereum daarentegen wist zich gedeeltelijk te herstellen en hield de schade beperkt tot $440 miljoen. Ondanks de dip blijft Ethereum sterk presteren op maandbasis met een instroom van $2.5 miljard, waarbij instellingen massaal instappen. Bitcoin staat daarentegen op een netto uitstroom van $1 miljard voor dezelfde periode.
Kijkend naar het volledige jaar tot nu toe vertegenwoordigt Ethereum inmiddels 26% van alle instroom in beheerd vermogen, terwijl Bitcoin op slechts 11% blijft steken. Dat is een duidelijk signaal dat investeerders op dit moment meer vertrouwen hebben in de groeikansen van Ethereum, mede ondersteund door recente ontwikkelingen zoals lage Ethereum fees en prijsrecords.
Altcoins blijven verdeeld presteren
Bij de altcoins zagen sommige projecten wél instroom. XRP trok $25 miljoen aan, gevolgd door Solana met $12 miljoen en Cronos met $4.4 miljoen. Aan de andere kant van het spectrum stonden Sui met een uitstroom van $12.9 miljoen en Ton met $1.5 miljoen verlies. De verdeeldheid in de altcoin markt onderstreept hoe gevoelig beleggers momenteel zijn voor elk macro economisch signaal, ook al zagen we recent dat de cryptomarkt weer bullish draaide met Ethereum en Solana als trekkers.
Meer details vind je op de officiële analysepagina van CoinShares, terwijl Bitcoin zelf te maken had met historisch lage transactiekosten die het netwerkverkeer beïnvloedden.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.