Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Stablecoin gigant Tether zoekt tot $20 miljard in private deal

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
tether500bval
tether500bval

Tether, het bedrijf achter de grootste stablecoin ter wereld, is in gesprek met investeerders om tussen de $15 miljard en $20 miljard op te halen. In ruil daarvoor zouden ze ongeveer 3% van het bedrijf aanbieden, wat zou neerkomen op een waardering van wel $500 miljard. Daarmee zou Tether zich in hetzelfde waarderingsniveau begeven als bedrijven als SpaceX en OpenAI.

Het plan bevindt zich nog in een vroege fase, dus de uiteindelijke cijfers kunnen veranderen. Wel is duidelijk dat Cantor Fitzgerald als leidende adviseur optreedt tijdens deze megadeal. De transactie zou gaan om de uitgifte van nieuwe aandelen en niet om bestaande investeerders die uitstappen.

Crypto is niet verkrijgbaar bij Bitvavo of Bybit.

Recordwaardering ondanks losse regelgeving

Met een potentiële waardering van een half biljoen dollar wordt Tether ineens een van de meest waardevolle particuliere bedrijven ter wereld. Dat is opvallend, zeker voor een crypto organisatie die relatief licht gereguleerd is. Ter vergelijking: Circle, de beursgenoteerde uitgever van stablecoin USDC, is op dit moment zo’n $30 miljard waard.

De belangstelling van grote investeerders lijkt te komen door Tether’s winstcijfers. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar zou het bedrijf $4,9 miljard winst hebben geboekt. Dit komt grotendeels uit rente op staatsobligaties waarin hun reserves worden aangehouden. CEO Paolo Ardoino zegt zelfs dat de marges rond de 99% liggen, al zijn deze cijfers niet openbaar gecontroleerd zoals bij beursgenoteerde bedrijven.

Tether wil wereldwijd uitbreiden, inclusief een terugkeer naar de VS

De investeringsronde moet Tether helpen om zijn strategie op grotere schaal uit te rollen. Die strategie gaat verder dan alleen stablecoins: het bedrijf richt zich ook op AI, energie, communicatie, media en grondstoffenhandel. In een post op X benadrukt Ardoino dat men mikt op expansie in zowel bestaande als nieuwe sectoren.

Een opvallende ontwikkeling is de geplande terugkeer naar de Amerikaanse markt. Onder het beleid van president Donald Trump heeft Tether de draad weer opgepakt en werkt het aan een nieuwe, gereguleerde US stablecoin. Voormalig White House medewerker Bo Hines is aangesteld om dit project te leiden.

Meer details over de mogelijke investering en achtergrond zijn te lezen in het volledige artikel van Bloomberg.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Stablecoins Nieuws

Meer nieuws ›