Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

NYC opent eerste stadsbureau voor blockchain en digitale assets

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
nyc digital assets office
nyc digital assets office

New York City zet opnieuw een grote stap richting technologische vernieuwing. Burgemeester Eric Adams heeft deze week een uitvoerend bevel ondertekend waarmee officieel het eerste stedelijke kantoor voor digitale assets en blockchain in de Verenigde Staten wordt opgericht. Met dit nieuwe initiatief wil de stad zich positioneren als wereldwijde hoofdstad van crypto innovatie.

Nieuwe koers voor digitale innovatie

Het zogenoemde Office of Digital Assets and Blockchain krijgt een centrale rol in het stimuleren van verantwoord gebruik van crypto en blockchain binnen New York. Het kantoor gaat zich richten op samenwerking tussen overheid en industrie, het aantrekken van internationaal talent en het verbeteren van publieke diensten via blockchain technologie. Aan het roer staat Moises Rendon, die al meer dan een jaar ervaring heeft met digitale assets binnen het gemeentelijk apparaat.

Volgens Adams is het “de tijd van digitale assets” en biedt deze technologie kansen om de economie te laten groeien, financiële toegang te vergroten voor onderbankte groepen en overheidsdiensten gebruiksvriendelijker te maken.

“Onze stad is altijd een broedplaats voor innovatie geweest,” aldus de burgemeester tijdens de aankondiging.

Breed gedragen initiatief met duidelijke doelen

Het kantoor gaat nauw samenwerken met het New York City Office of Technology and Innovation (OTI) en verschillende stadsinstanties om beleid en projecten op elkaar af te stemmen. Ook wordt actief de samenwerking gezocht met federale en staatsautoriteiten om wetgeving en regelgeving rondom cryptocurrency beter te laten aansluiten op innovatieve ontwikkelingen.

Er komt bovendien een speciale adviescommissie met leiders uit de crypto sector om richting te geven aan het beleid van het nieuwe kantoor. Andere speerpunten zijn het voorlichten van burgers over risico’s zoals crypto oplichting en fraude, het verbeteren van toegang tot financiële middelen voor kwetsbare groepen en het ondersteunen van beleid dat breed gedragen en niet-partijdig is.

Voor Moises Rendon is het een logische volgende stap. Hij heeft ervaring in zowel de publieke als private sector en werkte eerder onder andere als beleidsadviseur bij het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Zijn taak: ervoor zorgen dat New York niet alleen bij blijft, maar vooroploopt in de digitale transformatie van financiële dienstverlening binnen crypto.

Het volledige persbericht is te vinden via nyc.gov.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Regulatie Nieuws

Meer nieuws ›